Normal_euro_geld_betalen__5_
Bedrijven reserveren meer opleidingsbudget voor e-learning. Uit onderzoek van Nidap blijkt dat 24 procent van het opleidingsbudget van grote en middelgrote organisaties in Nederland voor e-learning wordt gereserveerd. In 2012 was dit nog 9 procent. Dit meldt Springest. 
Vooral in de zorg is e-learning populair. Bedrijven investeren nog steeds het meeste in open inschrijving opleidingen, maar voor e-learning, interne trainingen en incompany trajecten wordt de grootste groei verwacht. Met name grote organisaties (met meer dan 1.000 werknemers) maken op dit moment gebruik van e-learning. Het wordt het vaakst toegepast voor kwaliteitszorg- en veiligheidsvraagstukken (35%), verkoop of marketing (24%) en automatisering (20%). 16 procent zet e-learning in voor managementontwikkeling.
 
Het grootste deel (42%) van het opleidingsbudget wordt aan open inschrijving opleidingen bij externe opleiders gespendeerd. Slechts 14 procent van de HR-professionals verwacht dat het budget hiervoor het komende jaar nog stijgt. Eveneens 14 procent verwacht hier juist een daling. Eén op de drie verwacht wel een verdere stijging van het budget voor e-learning en interne trainingen.
 
De top drie vraagstukken waarvoor opleidingen en trainingen op dit moment worden georganiseerd zijn management- en leiderschapsontwikkeling (74%), kwaliteitszorg en veiligheid (67%) en interne samenwerking (65%). Talentmanagement staat met 55 procent op nummer 4.
 
Uit eerder onderzoek van Nidap in samenwerking met Springest onder 3.087 werkende Nederlanders blijkt dat vrijwel iedereen bij voorkeur nog steeds een deel van zijn opleiding klassikaal volgt. HR-verantwoordelijken geven dan ook net als werknemers aan dat klassikale lessen het populairst zijn. Coaching en werkplek leren volgen op plek 2 en 3.
 
© Nationale Onderwijsgids