CNV Vakmensen lanceert komend jaar een grote campagne om werknemers bewust te maken van de noodzaak van scholing en ontwikkeling. Want in veel sectoren staat de ontwikkelingen in automatisering en robotisering niet stil. Dit meldt de Telegraaf.
CNV Vakmensen zal bedrijven bezoeken en de werkvloer opgaan om mensen hiervan bewust te maken. “Als je als werknemer niets doet, sta je buitenspel,” zegt voorzitter Piet Fortuin van CNV Vakmensen. In verschillende sectoren, zoals de financiële sector en de detailhandel zijn er tienduizenden banen verdwenen door reorganisatie. Fortuin denkt dat dit de komende jaren doorzet in supermarkten en accountancy. Daarom wil CNV Vakmensen werkenden waarschuwen en stimuleren om zich bij te scholen en niet te blijven stilstaan in hun ontwikkeling.
De input van de werknemers tijdens de campagne gaat gebruikt worden om de cao vorm te geven. In 2017 moeten belangrijke cao’s worden afgesloten voor de bouw, de metaal, het beroepsgoederenvervoer en de uitzendbranche, samen goed voor bijna 1,2 miljoen werknemers. CNV Vakmensen is met ruim 150.000 leden de grootste CNV-bond en betrokken bij ongeveer 450 cao’s.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids