Onder welke voorwaarden voelen schoolleiders en leraren zich betrokken bij onderwijsbeleid dat ze uitvoeren? Wat is volgens hen zinvol beleid? Wanneer sorteert beleid effect op scholen en wanneer niet? Deze vragen staan centraal tijdens het interactieve symposium Goed, Zinvol en Effectief Onderwijsbeleid bij het ministerie van Onderwijs op 2 februari. Bestuurskundigen Nadine van Engen, Bram Steijn, Victor Bekkers en Lars Tummers van de Erasmus Universiteit Rotterdam onderzochten hoe onderwijsbeleid beter kan aansluiten bij de onderwijspraktijk. Dit meldt Erasmus Universiteit.
Beleidsmakers, onderwijsprofessionals, belangenbehartigers en onderzoekers worden tijdens het symposium uitgedaagd na te denken over de vraag hoe (nationaal) onderwijsbeleid beter kan aansluiten bij de praktijk op scholen. “Het is belangrijk inzicht te genereren in wat er zich op scholen afspeelt, om in te schatten welke beleidsvoorstellen binnen de context van de school werkbaar zijn. Dit moet er toe leiden dat beleid en onderwijspraktijk nog beter met elkaar in verbinding staan”, aldus initiator van het onderzoeksproject Roel Endert van het ministerie van Onderwijs. Het promotieonderzoek naar de aansluiting tussen onderwijsbeleid- en praktijk en ‘beleidsvervreemding’ van onderwijsprofessionals van Nadine van Engen is de rode draad bij deze bijeenkomst.
Het symposium vindt plaats op donderdag 2 februari op het ministerie van Onderwijs in Den Haag. Meer informatie over het programma en aanmelding op www.eur.nl.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids