Eén op de drie werkende Nederlanders is bang voor om- of bijscholing

Slechts 32 procent van de Nederlanders in loondienst voelt zich gestimuleerd door zijn werkgever om zichzelf te blijven ontwikkelen door middel van het volgen van een opleiding. Dit blijkt uit onderzoek van opleider Scheidegger, uitgevoerd onder ruim 1.000 Nederlanders in loondienst. De keuze voor het volgen van een opleiding komt vaak op de werkende Nederlander zelf aan. Dat zij hierin hun eigen weg kiezen, blijkt ook uit het feit dat slechts één op de acht (13 procent) zich zorgen maakt om bekritiseerd te worden als ze kiezen voor een baan die niet in de lijn van de verwachting ligt bij familieleden, vrienden of kennissen. Daarnaast laat slechts één op de zes (17 procent) zich beïnvloeden door de loopbaankeuzes die naasten of collega’s maken. Dat meldt Scheidegger Opleidingen.

Doordat werkende Nederlanders weinig vanuit hun omgeving worden beïnvloed in het volgen van een opleiding, bestaat er een kans dat ze zich laten tegenhouden door angsten of twijfels. “Een aanzienlijk aantal (31 procent) werkende Nederlanders is onzeker over om- of bijscholing. Ze willen zich professioneel ontwikkelen, maar zijn bang niet meer over de nodige leercapaciteiten te beschikken, omdat het al even geleden is dat ze voor het laatst een opleiding hebben gevolgd. Dat is jammer, want met de juiste motivatie komt het altijd goed,” aldus Chris van Deursen, manager opleidingsadvies bij Scheidegger.

Digitale technologieën

Daarnaast speelt een andere twijfel een belemmerende rol, namelijk die over digitale technologieën. Veel opleiders werken tegenwoordig met een online leeromgeving. Eén op de zes (17 procent) werkende Nederlanders vreest niet over de juiste digitale vaardigheden te beschikken om hiermee uit de voeten te kunnen, en is daarom onzeker om weer een opleiding te volgen.

Randvoorwaarden 

Naast de invloed vanuit de omgeving en eventuele twijfels, speelt ook een aantal randvoorwaarden een rol in de opleidingskeuzes die werkende Nederlanders maken. Zo geeft een kwart (26 procent) aan dat bijscholen niet te combineren is met het privéleven. Daarnaast is een reistijd van meer dan een uur naar de opleidingslocatie voor de meerderheid (55 procent) van de werkende Nederlanders geen optie. Toch geeft ruim de helft (57 procent) aan geïnteresseerd te zijn in flexibele onderwijsopties, zoals online onderwijs of e-learnings, die rekening houden met bestaande werk- of gezinsverplichtingen.

Door: Nationale Onderwijsgids