LOI is de bekendste online opleider van Nederland (82 procent). Zelfontwikkeling (35 procent) is de belangrijkste reden om te kiezen voor een opleiding. Cursisten zijn vaker vrouw (23 procent) dan man (19 procent). Dit blijkt uit de E-Learning Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 4.000 Nederlanders. Dat meldt Multiscope.
De geholpen naamsbekendheid is het percentage respondenten dat na het tonen van een naam zegt deze te herkennen. Net als in 2021 heeft LOI de hoogste geholpen naamsbekendheid (82 procent) van alle online opleiders in Nederland. NCOI volgt met een naamsbekendheid van 64 procent. NTI (62 procent), Scheidegger (52 procent) en Schoevers (49 procent) maken de top vijf compleet. Deze top vijf is onveranderd vergeleken met 2021. Het is echter opvallend dat Nederlanders Scheidegger in 2021 duidelijk vaker herkenden (63 procent) dan in 2023 (52 procent).
Zelfontwikkeling
Ruim een derde (35 procent) van de Nederlanders geeft aan dat ze een online opleiding willen volgen vanwege zelfontwikkeling. Daarna volgen kennis opdoen (31 procent) en interesse (26 procent) als belangrijke drijfveren. Voor slechts 6 procent spelen kosten een belangrijke rol. Een vijfde (20 procent) van de Nederlanders kan geen enkele reden noemen om een online opleiding te volgen.
Vrouwen en mannen
In 2023 volgden vrouwen (23 procent) vaker online opleidingen dan mannen (19 procent). Het is niet verrassend dat Nederlanders tussen de 18 en 34 jaar (28 procent) en tussen de 35 en 49 jaar (27 procent) aanzienlijk vaker online opleidingen volgden dan 50-plussers (15 procent). Daarnaast zijn online cursisten voornamelijk hbo- of wo-opgeleid (24 procent en 29 procent). Er zijn geen significante verschillen op basis van inkomen. Een mogelijke verklaring daarvoor is dat werkgevers en de overheid veel van de online opleidingen financieren.
Door: Nationale Onderwijsgids