ROTTERDAM - Uit een rapport van ResearchNed in opdracht van de gemeente Rotterdam en schoolbesturen blijkt dat veel vacatures op scholen worden opgevuld door onbevoegde leraren. In Rotterdam is dit probleem het grootst; rond de 30 procent van de lessen op scholen in de havenstad wordt door een niet bevoegde leraar gegeven.
Met name bij vakken in de vakgebieden sociaal en verzorgend en economie, handel en administratie blijken veel lesuren te worden opgevuld door onder- of onbevoegde leraren. Bij de talen en de exacte vakken ligt dat aantal lager. De reden van het hoge percentage is dat de voorkeur wordt gegeven aan plaatsing van minder bekwame leraren boven lesuitval.
Juist in Rotterdam is goede scholing erg van belang volgens Jos Verveen. "Als docenten zelf al moeite hebben met de stof, dan wordt het nog lastiger om het goed over te brengen op de leerlingen", zegt het gemeenteraadslid voor D66. Hij pleit ervoor dat gemeenten ook met universiteiten en hoge scholen rond de tafel zou moeten gaan en daarbij ziet hij kansen voor het betrekken van het bedrijfsleven in het onderwijs.
In de rest van Nederland ligt het percentage lessen dat wordt gegeven door onbevoegde leraren rond de 25 procent.
© Nationale Onderwijsgids / Ype van Woersem
(5/5) De smoes "ja maar ik weet een advocaat c.q. een restaurant waar ze geen...." doet helemaal niks af aan de normale kwalificatieplicht. Kortom, ook aan leraren mag & moet de normale kwalificatieplicht worden gesteld. En besturen moeten niet het massale, stiekeme onbevoegde lesgeven verdonkeremanen.
(4/5) Maar zo zijn we niet getrouwd. Zoals we allemaal vinden dat een arts een artsendiploma moet hebben om zijn vak uit te oefenen, een advocaat een advocatendiploma, een restauranthouder een horecavakdiploma en een elektrotechnisch installateur zijn elektrodiploma, zo horen ook leraren hun kwalificaties verdiend te hebben voordat we er onze kinderen op loslaten.
(3/5) Zo is het ook met de lesbevoegdheid. Wie daarmee marchandeert en de huidige *massale, stiekeme* onbevoegdheid bagatelliseert, praat massaal rijbewijsloos autorijden goed omdat een paar gasten zonder rijbewijs een auto op de weg kunnen houden.
Zo is het natuurlijk niet. Iedereen wil bekwame chauffeurs op de weg. Het aangewezen middel daartoe is het rijbewijs. Wie de weg op wil, moet zich met een *startbekwaamheid* kwalificeren, die in de eerste jaren van het autorijden wordt uitgebouwd.
(1/3) De voorstelling van zaken die R.B. geeft, is misleidend. Die komt neer op de stelling "beter een persoon zonder rijbewijs maar die goed kan autorijden op de weg, dan een persoon die een rijbewijs heeft maar niet kan autorijden". En dit, op zich correcte maar weinig realistische idee zou dan moeten goedpraten dat er een forse toename komt aan mensen die zonder rijbewijs de weg op gaan.
Dhr. Verveen heeft lijkbaar veel lessen bezocht om te kunnen vast stellen "Als docenten zelf al moeite hebben met de stof, dan wordt het nog lastiger om het goed over te brengen op de leerlingen", Misschien liever onbevoegd maar bekwaam dan bevoegd onbekwaam!!