Afgelopen week gaf PvdA-Kamerlid Ahmed Marcouch een training aan docenten in hoe om te gaan met de soms zeer radicale ideeën van leerlingen. Hij deed dit naar aanleiding van onder meer de recente gebeurtenissen in Parijs. Zodat docenten leerlingen kunnen leren hun mening op vreedzame wijze te uiten, in plaats van met bedreigingen. Na een uitnodiging via Twitter van Marcouch zat het zaaltje in het Kamergebouw binnen de kortste keren vol.
'Laat maatschappijleer alleen geven door docenten met bevoegdheid.' 'Begin al op de basisschool met debatteren.' Dit zijn enkele suggesties van Kamerlid Ahmed Marcouch. Na de aanslagen in Parijs merkte hij dat het moeilijk is voor docenten om met de scherpe ideeën en meningen van de leerlingen om te gaan. “Er zit een gat in de kennis van scholieren en dat wordt door radicalen opgevuld”, zegt Marcouch.
Een aanwezige docent vertelt dat hij zijn overwegend autochtone leerlingen uitlegt dat alleen de overheid geweld mag gebruiken. “Een democratische gezindheid is niet aangeboren. Daar is het vak maatschappijleer voor”. Jongeren krijgen van huis uit hun normen en waarden en daarmee bepaalde vastomlijnde ideeën mee. Het is dus belangrijk om de belevingswereld van de jongeren te kennen voor je ze anders kan laten denken, benadrukt een islamitische docente van de Amsterdamse school.
Marcouch heeft in debatten met scholieren gemerkt dat zij geweld minder erg vinden dan beledigingen gericht op hun geloof. “Leer de leerlingen te twijfelen, laat ze zien dat er meerdere perspectieven zijn”, geeft hij als oplossing om hiermee om te gaan. Nog wat andere suggesties zijn: 'Leer de leerlingen mediawijsheid.' 'En ga het gesprek aan in de docentenkamer.'
© Nationale Onderwijsgids