Op 10 april stelde de Onderwijsinspectie dat leraren in hun lessen te weinig doen met gegevens over de taal- en rekenachterstanden van hun leerlingen. De leerlingen krijgen wel extra ondersteuningen, maar volgens de Onderwijsinspectie moeten scholen het evaluatieproces naderhand nog verbeteren. Een leerlingvolgsysteem kan docenten hierbij helpen. Dit meldt Diataal.
De meeste scholen in het voortgezet onderwijs hebben een vorm van opbrengstgericht werken rond taal en rekenen, zo concludeerde de Onderwijsinspectie in haar rapport 'Opbrengstgericht werken aan taal en rekenen in het voortgezet onderwijs'. Het overgrote deel van de scholen verzamelt gegevens over het taal- en rekenniveau van hun leerlingen. Vaak gebruiken scholen die gegevens om de zwakke leerlingen te signaleren. Zij bieden deze leerlingen extra ondersteuning buiten de les in de vorm van ondersteuningsuren. Wat scholen nog beter kunnen doen, is evalueren of deze leerlingen daadwerkelijk genoeg hebben bijgeleerd tijdens die extra lessen. Ook kunnen de leraren de toetsresultaten nog veel beter gebruiken in de vormgeving van hun lessen. Dit gebeurt slechts op zes procent van de scholen.
Diataal is een leerlingvolgsysteem met taal- en rekentoetsen voor de eerste vier klassen van het voortgezet onderwijs, zogeheten Diatoetsen. De toetsresultaten van de leerling zijn in grafische vorm beschikbaar op school-, klas- en leerlingniveau. De docent zou door middel van deze gegevens kunnen evalueren hoe het er voor staat met de leerling. De toetsen vormen daarnaast een leerlingvolgsysteem. Zo kan er bekeken worden hoe de leerling zich in de loop van de jaren ontwikkeld heeft op onder andere het gebied van taal en rekenen. Een product als Diataal kan docenten helpen bij de evaluatie en het toepassen van toetsresultaten in hun lessen.
© Nationale Onderwijsgids