Normal_congres-het-talige-brein-header-1

De wetenschappers van onder andere het Donders Instituut van de Radboud Universiteit willen met onderwijsprofessionals in gesprek om samen naar vernieuwende taalonderwijsoplossingen te kijken. Geïnteresseerden zijn welkom op donderdag 12 november bij het congres Het Talige Brein in Nijmegen. Dat meldt Radboud Universiteit.

Taal is iets van iedere dag. Toch verloopt taalontwikkeling bij ieder kind anders. Een goed en gefundeerd begrip van normale en afwijkende taalontwikkeling bij kinderen gedurende hun levensloop kan een positieve invloed hebben op de rol als onderwijsprofessional. Welke factoren zijn bepalend voor de ontwikkeling van taal en geven aanknopingspunten voor de vernieuwing van taalonderwijs? Hoe maakt de onderwijsprofessional taalonderwijs meer op maat voor ieder kind? Nieuwe inzichten in de ontwikkeling van de hersenen dragen bij aan meer gedifferentieerd en beter taalonderwijs en kunnen leiden tot veranderingen in de klas.

Tijdens het congres komen verschillende onderwerpen aan bod: Taalverwerking in onze hersenen, voor- en nadelen van meertaligheid, dyslexie en taalontwikkelingsstoornissen en ICT toepassingen en gedifferentieerd taalonderwijs

Hier is het volledige programma te vinden. Aanmelden voor het congres kan hier. Alumni van de opleidingen Orthopedagogiek en Onderwijskunde van de Radboud Universiteit en alumni van de opleiding Schoolpsycholoog en GZ-KJ (RadboudCSW) krijgen 20 procent korting op de deelnameprijs. Accreditatie NIP K&J en NVO-OG en registratie van leerkrachten op Registerleraar.nl wordt aangevraagd.

© Nationale Onderwijsgids