Taalschool Mundus in Alphen aan den Rijn biedt nieuwkomers uit de regio een stevige basis voor hun integratie in het Nederlandse onderwijs. Deze school is speciaal gericht op kinderen die geen Nederlands spreken, zoals kinderen van arbeidsmigranten, statushouders en vluchtelingen, uit Nieuwkoop, Kaag en Braassem. Dit meldt Algemeen Dagblad.
De school werkt met kleine groepen van maximaal 15 leerlingen, begeleid door een leerkracht en een ondersteuner. Er wordt traumasensitief onderwijs geboden, waarbij de school rekening houdt met de vaak heftige ervaringen van de kinderen, zoals oorlog. Structuur en een veilige omgeving staan centraal. Bij stressvolle situaties kan een kind even tot rust komen in een aparte ruimte, laat directeur Margriet van Holstein weten.
Meer vakken dan alleen Nederlands
Naast taallessen krijgen de leerlingen ook andere vakken, zoals rekenen en burgerschap. De school combineert dit met aandacht voor de basisbehoeften van de kinderen. Zo beginnen de dagen met een gezamenlijk ontbijt. Ook krijgen de kinderen fruit en een voedzame lunch, wat voor sommigen niet vanzelfsprekend is.
Voortbestaan school meer gegarandeerd
Met het regionale karakter hoopt Mundus langdurige stabiliteit te bieden. Door een grotere schaal en samenwerking met de gemeente worden kennis en middelen behouden, waardoor de school niet verdwijnt bij wisselende leerlingenaantallen. Dit is belangrijk om de docenten in reguliere scholen te ontlasten en nieuwkomers een vliegende start te geven.
Belangrijk voor iedereen
De Nederlandse taal staat centraal op de school. Waar nodig, wordt een tolk ingezet – bijvoorbeeld bij kinderen met verminderde motivatie. Dit ziet Van Holstein bijvoorbeeld bij gevluchte kinderen uit Oekraïne, die in een onbekend land zitten ver weg van hun vader, opa, oma of hond. “Die kinderen willen hier helemaal niet zijn en zien niet altijd het nut ervan in om Nederlands te leren. Wij proberen dan duidelijk te maken dat het leren van Nederlands wel echt belangrijk is. Voor iedereen.”
Door: Nationale Onderwijsgids / Johanne Levinsky