De rechtszaak van wiskundedocente Denise Hupkens tegen de Leidse onderwijsstichting SCOL doet de discussie over de werkdruk in het onderwijs hoog oplaaien. Ook in de Tweede Kamer is het onderwerp van gesprek. Zo heeft de SP-Kamerlid Jasper van Dijk aan staatssecretaris Dekker gevraagd een onafhankelijk onderzoek in te stellen. Het voorstel van de SP werd door de rest van de Tweede Kamer gemengd ontvangen. Dit meldt de Volkskrant.
Van Dijk verwacht dat een onderzoek zal uitwijzen dat docenten inderdaad meer uren maken dan waarvoor ze betaald krijgen. “Schoolbesturen leggen geruisloos steeds meer taken op het bord van docenten, zonder dat bekend is hoe lang die taken duren”, zegt het SP-Kamerlid. Het gaat dan om taken als nakijken, surveilleren tijdens examens en het voorbereiden van lessen. Van Dijk wil precies weten hoeveel tijd deze extra taken een docent kosten. Daarom wil de SP'er geen onderzoek dat alleen de grote lijnen nagaat. Hij stelt voor dat onafhankelijke onderzoekers een tijdje meelopen in het onderwijs en van minuut tot minuut noteren wat leraren doen.
De andere partijen in de Kamer erkennen dat de werkdruk voor docenten hoog is. Zij verwachten echter niet veel van nieuw onderzoek. Dat is bovendien meer een taak voor de vakbonden, zegt Loes Ypma van de PvdA. De politiek moet met oplossingen komt, zegt Ypma, die veel verwacht van de inzet van ict om de takenlast van docenten te verlichten. Paul van Meenen van D66 vindt dat het aantal lesuren verminderd moet worden naar maximaal 20 uur per week.
De Algemene Onderwijsbond is blij dat de SP de werkdruk in het onderwijs aankaart maar ziet ook liever een focus op oplossingen dan een nieuw onderzoek. De bond doet zelf al onderzoek naar de werkdruk, samen met onderzoeksinstituut ITS en de Radboud Universiteit Nijmegen. In het onderzoek wordt een wisselende groep van driehonderd docenten elke dag per e-mail gevraagd om een dag bij te houden wat ze precies doen. Eind dit jaar worden de resultaten van het onderzoek verwacht.
© Nationale Onderwijsgids