Rodica Ernst, docent aan het Udens College, is uitgeroepen tot winnaar van de NRO-onderwijsprijs 2016. De NRO-VOR-praktijkprijs 2016 is gewonnen door Monica Koster en Renske Bouwer, onderzoekers aan de Universiteit Utrecht. Dat meldt Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO).
Een deskundige jury nomineerde uit dertien inzendingen voor de NRO-onderwijsprijs drie kandidaten. Ernst ontvangt samen met haar META-team de prijs van 2.000 euro voor de doeltreffende wijze waarop ze als onderwijsprofessional binnen de school gebruik maakten van inzichten uit wetenschappelijk onderzoek. Met hun META-methode hebben zij een sterk middel gecreëerd voor het verbeteren van leerprestaties, zelfregulatie, leerstrategieën en motivatie van de leerlingen.
De andere genomineerde kandidaten waren Petra Husmann-Verweij (OBS De Boeier, Lelystad met 'Rekengesprekken voeren' en Karin Nijman (Ichthus Lyceum, Driehuis) en Inge Verstraete met 'Handboek Leren Leren voor het voortgezet onderwijs – 5 krachtige leerprincipes vertaald naar de praktijk'. Nijman en Verstraete zijn door het publiek gekozen tot publiekswinnaar.
Voor de NRO-VOR-praktijkprijs koos de jury uit zestien inzendingen drie genomineerden. Koster en Bouwer ontvingen de prijs van 2.000 euro voor de doeltreffende wijze waarop zij hun onderzoek hebben vertaald naar de onderwijspraktijk. Ze ontwikkelden samen met leerkrachtenteams het lesprogramma Tekster voor schrijfvaardigheid in de bovenbouw van het basisonderwijs. Leerlingen bleken na vier maanden met Tekster te hebben gewerkt anderhalf leerjaar vooruit in schrijfvaardigheid te zijn gegaan.
De twee andere genomineerde kandidaten voor de NRO-VOR-praktijkprijs waren Joris Hoeboer (Haagse Hogeschool) met een beweegparcours als praktisch alternatief voor een motoriektest in het bewegingsonderwijs en Lia Voerman (Universiteit Utrecht) en Frans Faber met Didactisch Coachen: Hoge verwachtingen concreet maken met behulp van feedback, vragen en aanwijzingen. Voerman en Faber zijn door het publiek gekozen tot publiekswinnaar.
De NRO-onderwijsprijs werd dit jaar voor het eerst uitgereikt, en is een initiatief van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) in samenwerking met de PO-raad en de VO-raad. De NRO-VOR-praktijkprijs is een initiatief van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek en de Vereniging voor Onderwijs Research. De prijs werd dit jaar voor de tweede maal uitgereikt.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids