Microlessen die de algemene kennis en de betrokkenheid van leerlingen en ouders vergroten. Dat is in het kort het effect van de uit Zweden afkomstige microles Grej of the day, waarmee inmiddels ook veel Nederlandse scholen werken. Dit meldt Leraar24.
Toen Linda Mäki tijdens een studiereis naar Zweden achter in een klas in Malmö zat, viel het haar op hoe de leerlingen bij de start van een les verwachtingsvol klaar gingen zitten. “Ik was heel benieuwd wat er ging komen. Het bleek een ‘Grej of the day’, een korte les over een afgebakend onderwerp, waarin veel feitjes voorbijkomen. Ik merkte dat het onderwerp echt leefde omdat de leerlingen er al met hun ouders over hadden gepraat. Het leuke vond ik dat de les werd afgesloten met een bijzonder feitje. Ik weet nog steeds welk feitje dat was: het aantal gehaktballetjes dat Ikea per jaar verkoopt.”
Micael Hermansson
Terug in Nederland zocht Mäki contact met Micael Hermansson, de Zweedse bedenker van deze microlessen, en maakte ze haar collega’s enthousiast voor dit concept. In deze TED-talk geeft Hermansson meer uitleg over het ontstaan van de microlessen.
Eén of twee grejs per week
Op Mäki’s eigen school werken alle 30 klassen met Grej of the day. “Niet dagelijks hoor, dat is meestal niet haalbaar omdat je het ook goed wilt voorbereiden. Mijn collega’s en ik doen een of twee grejs per week”, vertelt ze. Iedereen met enige ervaring kan ook zijn eigen grejs ontwerpen. “Zo kun je onderwerpen kiezen die echt bij jouw groep passen. Als je dat doet, moet je wel rekening houden met een aantal belangrijke ingrediënten. Zorg bijvoorbeeld voor een niet te breed onderwerp en kies feitjes die een samenhangend verhaal vormen.” Voor leraren voor wie Grej of the day helemaal nieuw is, heeft Mäki ook een advies: “Probeer het gewoon uit en zie wat het doet met jou en je klas.”
Door: Nationale Onderwijsgids