Remon Klik, docent biologie op het HLZ (Hervormd Lyceum Zuid) in Amsterdam is tijdens het International Film Festival Rotterdam (IFFR) uitgeroepen tot Filmleraar van het Jaar ‘23/24. In de lessen biologie van Remon Klik maken leerlingen stop-motionfilmpjes om de werking van organen, zoals het hart of de longen, écht te leren begrijpen. Hij versterkt zijn lessen met beeld en begeleidt talloze leerlingen die ervoor kiezen hun profielwerkstuk in documentairevorm te maken. Dat meldt het Eye Filmmuseum.
Klik was een van de zes genomineerden tijdens deze zesde editie van Filmleraar van het Jaar, een landelijke verkiezing die wordt georganiseerd door Netwerk Filmeducatie en de regionale Filmhubs on meer aandacht te vragen voor (het belang van) filmeducatie.
Aandacht voor de maatschappij, geschiedenis en wetenschap
Vlogs, Blockbusters, Instagram-stories, TikTok-video’s. Films maken en kijken is voor de meeste kinderen en jongeren dagelijkse kost. Maar hoe leren ze om te gaan met de kracht van al die beelden? Bevragen wat je ziet en wat je maakt en benoemen wat een beeld met je doet, levert rijke gesprekken en inzichten op. Over de maatschappij, de geschiedenis, wetenschap, de maker en over de kijker zelf. Steeds meer leraren besteden hier aandacht aan in de klas. Het Netwerk Filmeducatie zet met deze verkiezing de leraren in de spotlight die het medium bewust, inspirerend en in al zijn kracht en pracht maken en onderzoeken.
Uitzendingen voor lokale televisie
Remon Klik (47) uit Almere is ruim twintig jaar docent en laat al bijna net zo lang zijn leerlingen kennismaken met film kijken en maken. Het begon met het begeleiden van leerlingen bij het maken van uitzendingen voor lokale televisie. Daarna konden leerlingen zich facultatief inschrijven voor incidentele filmworkshops na schooltijd. Langzamerhand werden de workshops op vaste momenten in de week gegeven en werd film ingebed in het projectonderwijs op school. Waarna Remon de kans kreeg om een driejarig curriculum te ontwikkelen voor de onderbouw. Daarnaast helpt Remon zijn collega’s bij het opzetten van een filmles en adviseert hen over hoe ze het gebruik van film in de klas kunnen aanpakken, bijvoorbeeld voor taalverwerving, of het verfilmen van een (eigen) gedicht.
Juryrapport
Deze bevlogenheid om kennis te delen met collega’s en met andere scholen vond de jury indrukwekkend. Uit het juryrapport:
“Film is nog geen bestaand vak op de meeste scholen, Remon heeft echt gepionierd. Buiten dat hij een leerlijn aanbracht in zijn filmonderwijs, zet hij film zo in dat leerlingen meer én gemotiveerder leren. En met succes: dit jaar wonnen vier van zijn derdejaars-leerlingen het Nationaal Film Festival voor Scholieren, zij mochten naar Griekenland om zich te meten met jonge Europese filmmakers.”
Publieksstemmen
Naast de vakjury heeft het publiek een belangrijke rol in de verkiezing. De publieksstem telt in de eindbeoordeling voor 1/6e mee. Daarom deden de filmleraren de afgelopen twee maanden enorm hun best om zoveel mogelijk stemmen in de wacht te slepen. Chris Beijer (41), leraar groep 6 op de Leeuwarden Schoolvereniging, haalde 30 procent van alle duizenden publieksstemmen binnen. Hij mag zichzelf de publiekswinnaar noemen. Ook de burgemeesters van Leeuwarden (Sybren Buma) en Heerenveen (Avine Fokkens) riepen mensen op om op Chris te stemmen.
Remon Klik is gedurende één schooljaar het boegbeeld voor filmeducatie in het onderwijs, wint (net als alle regionale winnaars) een jaarabonnement op Cineville en ontvangt ook een Nationale Bioscoopbon t.w.v. 250 euro. Daarnaast wint hij een bezoek aan een filmtheater of filmfestival naar keuze met de hele klas. Ook neemt de winnaar plaats in de jury van de verkiezing van 2024-2025 en mag hij als teacher in residence bij Netwerk Filmeducatie aan de slag om filmlessen te ontwikkelen voor de eigen klas en om te delen met andere docenten. Als hoofdprijs mag de winnaar (of een collega van school) deelnemen aan de enige post-hbo jaaropleiding filmeducatie: On the Movie, t.w.v. 3500 euro.
Door: Nationale Onderwijsgids
Beeld: Joep van Aert