"Het is weer de Week van de Motoriek. Hard nodig, want we zitten met z’n allen veel te veel. Dat begint helaas al op jonge leeftijd. Kinderen brengen op de basisschool heel wat uren door in de schoolbanken en spelen veel minder buiten dan vroeger. Het gevolg is dat hun motoriek de afgelopen jaren sterk achteruit is gegaan. IVN Natuureducatie pleit daarom voor actieve buitenlessen én bewegingsonderwijs in de natuur. Dit biedt unieke kansen voor de ontwikkeling van kinderen." Dat zegt Vincent van der Veen van het Instituut Voor Natuureducatie en Duurzaamheid (IVN).
"Onderzoek toont aan dat met name bewegen in een groene omgeving allerlei positieve effecten heeft. Het is goed voor de motorische vaardigheden, maar ook voor de concentratie, zelfbeheersing en emotionele veerkracht. Desondanks gaan in ons land nog maar weinig schoolklassen de natuur in als onderdeel van het bewegingsonderwijs.
Buitenactiviteiten vast onderdeel van bewegingsonderwijs
In andere landen, zoals Noorwegen, zijn buitenactiviteiten een vast onderdeel van het bewegingsonderwijs. En dat is essentieel voor een gezonde ontwikkeling van kinderen. De natuur daagt hen uit om actiever te zijn en kinderen gaan in de natuur gevarieerder spelen. Klimmen in een boom is bijvoorbeeld al heel anders dan klimmen op een klimrek. Bovendien is de natuur rustgevend en dus een prikkelarme omgeving voor het brein. Uit onderzoek blijkt dat kinderen die veel tijd in de natuur doorbrengen minder vaak last hebben van psychische problemen", zo stelt Van der Veen.
Voordelen
"Kortom, met de schoolklas de natuur in gaan biedt allerlei voordelen. Meer beweging en een betere motorische ontwikkeling, meer concentratie en daardoor betere schoolprestaties en een sterker sociaal-emotioneel functioneren. Redenen genoeg dus om kinderen vooral mee te nemen de natuur in.
Natuur
Het is dan ook hoog tijd dat we in Nederland creatieve oplossingen gaan vinden om de natuur onderdeel te laten maken van het bewegingsonderwijs", besluit Van der Veen.
Door: Nationale Onderwijsgids