In deze gastblog breekt Lex Hupe (Wijs Vooruit) een lans voor een nog onontdekte wereld: educatieve games, de samensmelting van onderwijs en gaming. Lex ontwikkelt leerzame games die aansluiten bij de ervaringswereld van de jongeren van vandaag.
Games als leermiddel
Kinderen leren (op school) en ze gamen (thuis). Tot nu toe zijn dat gescheiden werelden. En dat is vreemd. Want gamen doen ze uren achtereen zonder tussenkomst van wie dan ook - leraren, ouders, deskundigen. Op school moeten ze "vooruitgeduwd" worden, is de veelgehoorde klacht van leerkrachten. Het lijkt wel alsof ze hun zelfstandigheid thuisgelaten hebben.
Kan dat ook anders? Kan leren ook uitnodigend zijn en zelfs inspirerend? Jazeker, zeggen sommige pioniers op het gebied van "Digital Gamebased Learning". Games bieden prachtige mogelijkheden om jongeren kennis en vaardigheden te leren. Er is een wereld te winnen op dit gebied. Laat ik hier meteen mijn eigen mening bij geven: ik hanteer een andere, meer bij deze tijd passende, opvatting van leren.
Regulier leren |
Eigentijds leren |
Accent op content (inhoud) |
Accent op vaardigheden |
Informatie wordt aangereikt |
Informatie wordt gezocht, ontdekt, geproefd, beproefd en ervaren |
Strak tijdsschema |
Losser gebruik van tijd |
Toetsing achteraf, via de leraar |
Toetsing tijdens het leren en aan de speler zelf |
1 leerpad tegelijk (auditief, tekst, doen) |
Meerdere leerpaden tegelijk mogelijk |
Tijdens de les |
Altijd (7*24) |
Leren vooral via ratio (abstract) |
Levendig leren, zintuiglijker, emoties, keuzes maken en de gevolgen ervaren |
1 medium (meestal boek) |
Multimedia |
1 moeilijkheidsniveau |
Meerdere niveau’s (“levels”) |
Geen zijstapjes |
Zijstapjes mogelijk |
Games passen in dit ‘eigentijdse' leren. Leren wordt meer ervaren, beleven. In een veilige en gecontroleerde omgeving doet de speler rijke, levensechte ervaringen op. Deze ervaringen zijn herhaalbaar en je oefent er je skills mee. Je kunt keuzes maken die het verdere verloop beïnvloeden. Net als bij vele bordspelen schat je risico's in en maak je gebruik van hulpbronnen. Ingebouwde ‘levels' geven je de gelegenheid je kennis- en vaardigheidsniveau te verhogen - naar eigen inzicht en in eigen tempo. Zijpaadjes geven de gelegenheid om op bepaalde aspecten in te zoomen.
Enkele kenmerken van games:
- Interactief - je blijft alert, je moet immers steeds (re)ageren en keuzes maken
- Immersion - ("onderdompeling") tot op zekere hoogte word je één met het spel
- Beelden - visuele informatie verloopt veel sneller dan alleen tekst. Geluid helpt ook
- Animatie - voorbeelden worden levendiger en duidelijker
Hierdoor komen games veel dichterbij de "echte" ervaring en kun je emoties voelen en levensechte keuzes maken. Verschillende soorten van games zijn:
- simulaties (hoe overleef ik een oorlog, hoe bespaar ik brandstof)
- het voorbereiden op complexe uitdagingen (hoe leid ik een bedrijf)
- het oplossen van complexe vraagstukken (save_the_planet; artsen in opleiding lopen door een menselijk orgaan en ervaren hoe een virus ons ziek maakt)
- het trainen van samenwerkings-skills: met wie kan ik het beste samenwerken voor deze opdracht
- het invoelen van ervaringen (emoties herkennen bij kinderen met psychische stoornissen)
- het geven van voorlichting op een speelse manier (waar komt de melk vandaan, wat gebeurt er als ik geopereerd moet worden)
- instructievideo's voor in de les, gecombineerd met animaties (voorbeelden)
Kortom, games kunnen in leersituaties een enorme verrijking zijn, en tevens nieuwe vormen van leren stimuleren.
Kijk voor meer blogs van Lex Hupe op zijn website WijsVooruit.