Het ministerie OCW organiseert de conferentie ‘Onderwijs aan migranten. De kloof dichten', zo meldt de website wereldjournalisten.nl. Aanleiding voor de conferentie is een rapport van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). Dit rapport, gepubliceerd in februari 2010, analyseert het Nederlands onderwijs aan migranten.

De groep niet-westerse jongeren omvat 16 procent van de totale Nederlandse jeugd. Het OESO-rapport toont dat er een stijgende lijn bestaat in de schoolprestaties van deze jongeren. Er is echter sprake van een verschil met de onderwijsresultaten van de autochtone Nederlandse bevolking.

Bijvoorbeeld voortijdig schoolverlaten: in het schooljaar 2007-2008 waren 27 van de 100 drop-outs jongeren van niet-westerse afkomst, beduidend meer dan het ‘ideale' aantal van 16. Pluspunt van het Nederlandse onderwijssysteem, zo stelt de OESO, zijn de hoge doorstroomcijfers van niet-westerse allochtonen naar het wetenschappelijk onderwijs.

lik hier voor meer informatie.