Wat is goed leraarschap? Een vraag waarover de meningen uiteenlopen en waarop een veranderend perspectief waar te nemen is. Reden voor het Lectoraat Governance en Innovatiedynamiek van de Faculteit Educatie van de HAN om, samen met de lerarenopleidingen VO en pabo's van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, het initiatief te nemen voor de Simulatieschool.

In oktober vindt op de pabo's gedurende een week de Simulatieschool plaats, waaraan alle vierdejaarsstudenten deelnemen. Bij de lerarenopleidingen voortgezet onderwijs is het nog een pilot, waaraan in oktober twintig vierdejaarsstudenten deelnemen.

Aanleiding
Door onder andere de opkomst van brede scholen, de maatschappelijke druk op het onderwijs als opvoedende instantie, de nadruk op verantwoording, veranderend inspectietoezicht en veranderende bestuursorganisaties wordt er van leraren veel meer gevraagd dan alleen goed functioneren als leraar. Actief bijdragen aan de schoolorganisatie is in toenemende mate onderdeel van de professionele bagage van leraren. De lerarenopleidingen van de HAN spelen hierop in met de Simulatieschool.

Rijke leeromgeving
De Simulatieschool is een innovatieve en intensieve onderwijsvorm die studenten een rijke leeromgeving en een breder perspectief op het beroep van leraar biedt. Studenten kunnen oefenen voor hun rol als leraar, maar ook voor andere rollen die leraren hebben, zoals teamlid, directielid, bestuurder of dienstverlener ten opzichte van leerlingen en ouders. Studenten ervaren zo dat een leraar meer taken heeft dan alleen lesgeven. Bovendien worden de studenten tijdens de Simulatieschool geconfronteerd met problemen waar ze in hun toekomstige beroep mee te maken kunnen krijgen. Ze leren op een laagdrempelige manier hiermee om te gaan en hun eigen gedrag en prestaties te analyseren en te verbeteren. Ook is er aandacht voor het afleggen van verantwoording aan de (maatschappelijke) omgeving - iets wat in de praktijk steeds belangrijker wordt.

In de praktijk
De Simulatieschool duurt een week, is gedurende deze week open tussen 9.00 en 17.00 uur en heeft een eigen website, schoolgids, telefoon, begroting et cetera. De studenten krijgen in hun rol van leraar te maken met het College van Bestuur, ouders, collega´s van de brede schoolgemeenschap en met de onderwijsinspectie. De Simulatieschool zit vol met incidenten die zich ook kunnen voordoen in een ‘echte' school. Bijvoorbeeld een bezorgde moeder die ontdekt heeft dat haar dochter via MSN wordt gepest door klasgenoten en daarover een gesprek wil. Of een vader die ontzettend kwaad is: hij heeft net in de krant gelezen dat de school als ‘zwak' is beoordeeld door de onderwijsinspectie; iets dat hij al een hele tijd zo ziet, alleen erkent niemand dat!
Dagelijks legt de directie van de school - bestaande uit studenten - verantwoording af aan het College van Bestuur: wat is er vandaag gebeurd, welke knelpunten zijn er en wat is er nodig om voortgang te boeken?

Feedback
Bijzonder is dat professionals, zoals leraren, directeuren, bestuurders en inspecteurs, het idee mee hebben ontwikkeld en een grote bijdrage leveren aan de Simulatieschool. Sommigen spelen zelfs een authentieke rol in de simulatie, bijvoorbeeld die van onderwijsinspecteur of schoolbestuurder. Ook acteurs spelen rollen in de Simulatieschool. Allen voorzien de studenten dagelijks van feedback. Aan het einde van de simulatieweek presenteren de studenten een schoolverbeterplan aan het bestuur. Het is voor studenten een leuke, drukke, maar bovenal zeer leerzame week.