AMSTERDAM - Op Amsterdamse voorscholen werken nog steeds medewerkers die slecht Nederlands lezen of spreken. Dit terwijl het verbeteren van taalachterstanden bij peuters een belangrijk doel is van de voorscholen.


Volgens Folkert Kuiken, bijzonder hoogleraar Nederlands als tweede taal, is het Nederlands van 220 van de ruim 700 leidsters nog niet op een behoorlijk niveau. Hij zei dat gisteren op het congres Taal op school in Amsterdam.

Voorscholen moeten kinderen van twee en drie jaar voorbereiden op de basisschool. Zesduizend van de dertienduizend Amsterdamse kleuters begonnen in 2009 met een taalachterstand aan de basisschool. Soms gebruiken kinderen amper tweehonderd Nederlandse woorden, tegen tweeduizend bij hun van oorsprong Nederlandstalige leeftijdgenoten. De gemeente heeft de ambitie die achterstand weg te werken.

De gemeente Amsterdam en de organisaties van voorscholen lieten medewerkers testen vanwege de zorgen over het taalgebruik van leidsters. Bij de eerste toets in 2009 scoorden 330 leidsters onvoldoende. Dertig leidsters zochten elders werk en anderen volgden een korte bijscholing. Toch halen nog 220 van de 300 leidsters een onvoldoende.

Rond de kerst volgt een nieuw examen. Uiterste consequentie kan zijn dat de leidsters ander werk moeten krijgen.

Lees verder