Ruim 65% van de studenten die parttime in het onderwijs werkt, overweegt dit na het afronden van hun studie te blijven doen. Dit blijkt uit het werknemersonderzoek dat onderwijsorganisatie Bètawijs onlangs heeft gehouden.
De studenten ervaren hun werk als nuttig en kunnen rekenen op veel waardering op de school waar zij werken. Dit zijn enkele redenen voor de grote tevredenheid die heerst onder de studenten die werken als Persoonlijk Assistent voor Leraren (PAL).
De PAL-studenten volgen diverse studies aan verschillende universiteiten en hogescholen, zoals rechten en lucht- en ruimtevaarttechniek.
Het werken in het onderwijs verbetert het imago van de docent. Ruim 65% van de werknemers staat positiever tegenover een baan in het onderwijs dan voordat zij er werkten.
Studenten zien het werk op middelbare scholen als meer dan alleen een bijbaan. Voor 70% van hen is anderen iets leren de belangrijkste motivatiefactor. Ook geeft 76% aan het gevoel te hebben van meerwaarde te zijn aan het onderwijs op hun school.
De imagoverbetering van het werken als docent maakt een baan in het onderwijs als eerste carrièrestap aantrekkelijker. Veel studenten en (young)professionals staan parttime voor de klas. Vervolgens maken zij de stap naar het bedrijfsleven of blijven zij in het onderwijs werken.
Bram Masselink van Bètawijs: 'Dit carrièrepad neemt de zogenoemde 'fuik van de docent' weg. Parttimers in het onderwijs kunnen op deze manier meerdere kanten op en tegelijkertijd helpen zij het onderwijs zowel kwalitatief als kwantitatief.'
© Nationale Onderwijsgids