Onderwijs- en klassenassistenten verrichten taken die niet bij hun functie horen en waarvoor ze dus niet worden betaald. Assistenten voelen zich gebruikt, gemanipuleerd en soms geïntimideerd.
Dat meldt het Onderwijsblad, de uitgave van de Algemene Onderwijsbond (AOb).
Niet elke onderwijsinstelling maakt zich schuldig aan het verkeerd inzetten en intimideren van de assistenten, maar in sommige gevallen is het conflict tussen de schooldirectie en de assistenten dusdanig verhit, dat de AOb afgelopen jaar twee zaken moest aankaarten bij de bezwarencommissie functiewaardering.
Een van deze zaken eindigde reeds in een overwinning voor het AOb. De andere zaak loopt nog.
Doordat onderwijs- en klassenassistenten zich vaak loyaal voelen aan de school, laten ze zich makkelijk onder druk zetten. Scholen maken te vaak misbruik van die loyaliteit, aldus de AOb, of gaan over tot intimidatie. De bond citeert een teamleider die driegde: ‘Ik weet niet of jij hier nog lang werkt als je niet akkoord gaat met de functieomschrijving.'
© Nationale Onderwijsgids
Het bovenstaande is mij ook overkomen. Ik heb 10 jaar gewerkt als lokaal assistent; eerst in schaal 1, later in schaal 2. In die 10 jaar dat ik werkte, had ik nog steeds geen vaste aanstelling. Toen ik dan eindelijk na 10 jaar een vaste aanstelling kreeg, werd ik ook in de gelegenheid gesteld om een onderwijs assistent opleiding te gaan volgen; de conrector die over het personeel beleid ging, verzekerde mij dat wanneer ik het diploma had behaald, ik in schaal 6 zou komen. Ik haalde vorig jaar mijn diploma, de conrector ging met pensioen en de schoolleiding besloot om mij in schaal 4 in te delen. M.v.g, Harrie.