Investeren in meer en betere leraren is de enige manier om leerlingen beter te laten presteren. Dat stelt de grootste onderwijsbond AOb naar aanleiding van de tegenvallende scores van Nederland op de vergelijkende PISA-ranglijst van de OESO. In 2009 scoorden de Nederlandse scholieren bij wiskunde en natuurwetenschappen lager dan in 2006.

AOb-voorzitter Walter Dresscher: "Kies nu voor klas! Leerlingen verdienen toponderwijs, we willen naar de top 5 van kenniseconomieën. De oplossing is zo simpel: we hebben goed personeel nodig. ‘

Van de oplossingen die minister Van Bijsterveldt aandraagt - strenger toetsen en back to basics - verwacht Dresscher 'geen wonderen'.

Nederland zakt in de ranglijst weg uit de top tien. Vooral door de goede leerprestaties van kleine, sterke economieën uit Azië die voor het eerst meedoen. Daarnaast nemen de leerprestaties van Nederlandse scholieren licht af. De kracht van de landen die het beter doen, is voor een groot deel terug te voeren op het niveau van de docenten en de omvang van de klassen.

De oplossing van de AOb is eenvoudig: topscholen in Nederland hebben veel hoogopgeleide docenten in dienst en geen onbevoegden voor de klas. Ze geven iedere scholier de aandacht die hij verdient.

Nederland kan dus een toppositie heroveren door te investeren in hoogopgeleide docenten, geld rechtstreeks in de klas te steken en een aanval op de onbevoegdheid in de volle breedte in gang te zetten.

Het Pisa-rapport van 2006 toonde al aan dat drie factoren wonderen doen voor de scores van leerlingen en dus de kwaliteit van het onderwijs: genoeg individuele aandacht, de kwaliteit van leraren en de kwaliteit van de lerarenopleiding. De Pisa-ranking ondersteunt de conclusie van hoogleraar Jaap Dronkers dat Nederlandse scholen zijn gebaat bij minder onbevoegde leraren en het oplossen van het lerarentekort.

Minister Van Bijsterveldt liet in reactie op de Pisa-ranking weten dat ze strenger wil toetsen en dat het voortgezet onderwijs terug moet naar de kern.

Dresscher vindt de suggesties van de minister interessant. ‘Maar het is vaker geprobeerd. Dit soort suggesties heeft nooit het gewenste resultaat gebracht. En je moet je ook niet blindstaren op alleen die delen van het onderwijs waarop we in de Pisa-ranking worden afgerekend: het onderwijs is natuurlijk meer. De landen die het goed doen, hanteren bovendien helemaal geen back to basics.'

Lees ook: Van Bijsterveldt kondigt forse ingrepen aan