Studenten van de tweedegraads lerarenopleidingen van Inholland Amsterdam/Diemen werden de afgelopen weken niet lastiggevallen met ellenlange colleges over onderwijs en ICT. In plaats daarvan stelden zij zelf hun leerdoelen vast en hielden maandag aan de hand van de resultaten van hun onderzoeken de conferentie iLearn.
De hoe ga je om met technologie in het onderwijs, in je les en tijdens leersituaties? Daar draaide het om tijdens iLearn in Diemen.
De middag begon met een presentatie van Liesanne Bosman en Meldrid Ibrahim over ‘Filmen met je mobiel'. Deze twee pas afgestudeerde docenten basisonderwijs begeleiden jongeren tijdens een workshop over filmen met je mobiele telefoon.
"Jongeren kunnen nu alles filmen en makkelijk publiceren via internet. Alles wordt gedeeld met de rest van de wereld: van een concert tot gewoon een avondje bankhangen. Ook het nieuws verandert, want de persoon die als eerste aanwezig is wordt de belangrijkste journalist van een evenement," aldus Meldrid Ibrahim.
Na de plenaire presentatie ging de zaal uiteen voor verschillende workshops. Tijdens de workshops presenteerden studenten vol overgave over de door hen uitgeplozen onderwerpen, zoals godsdienst en ICT, Skype, PowerPoint, cloud computing en het smartboard.
Het smartboard kan zelf een filmpje maken van berekeningen en grafieken om het voor leerlingen makkelijker en interessanter te maken. Al snel ontstond een discussie in de zaal toen een docent stelde dat leerlingen lui konden worden door dit soort moderne technieken. "Leerlingen hoeven zelfs geen aantekeningen meer te maken wanneer je een ingewikkelde berekening als filmpje doorstuurt."
De aanwezigen waren het eens dat de didactische vaardigheden van de docent dat moet voorkomen door leerlingen juist actief te betrekken bij het gebruik van een smartboard.
Een docent: "Je kunt leerlingen ook zelf het antwoord op het bord laten schrijven of stemkastjes gebruiken om ze vragen te laten beantwoorden. De mogelijkheden van een smartboard zijn eindeloos, maar ik raad je wel aan een cursus te nemen zodat je echt weet wat zo'n bord allemaal kan."
© Nationale Onderwijsgids