Normal_4016

(ANP) - Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum heeft het afgelopen jaar ruim 1700 Postbus 51-spotjes gedigitaliseerd. Met het materiaal, dat werd uitgezonden tussen 1969 en 2007, is lesmateriaal ontwikkeld voor het primair en voortgezet onderwijs. Dat maakte het instituut woensdag bekend.

De collectie geeft een tijdsbeeld van de voorlichtingscampagnes door de jaren heen, aldus Beeld en Geluid. ,,Het laat zien hoe Nederland op sommige punten heel snel is veranderd, maar op andere punten opvallend gelijk is gebleven.'' De spotjes gaan over onderwerpen als de sociale wetgeving, energiebesparing en veiligheid, maar ook het bekende spotje voor de aidscampagne en die met Van Kooten en De Bie over de postgiro zijn gedigitaliseerd.

De kleurrijke geschiedenis van Postbus 51 heeft bekende slogans opgeleverd als 'Een beter milieu begint bij jezelf' en 'Drank maakt meer kapot dan je lief is'. De reclameboodschappen van de overheid zijn aan Beeld en Geluid geschonken door de Rijksvoorlichtingsdienst.

Aan de hand van vragen, doe-opdrachten en een quiz kunnen leerlingen aan de slag met Postbus 51-thema's als gezondheid, afval en alcoholmisbruik. Er is een lespakket ontwikkeld voor de bovenbouw van het basisonderwijs en een pakket voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

De digitalisering van de spotjes gebeurde in het kader van het project Beelden voor de Toekomst. Met dit project digitaliseert het Instituut Beeld en Geluid de audiovisuele geschiedenis van Nederland ,,om deze te redden, te bewaren en toegankelijk te maken voor publiek, onderwijs en creatieve industrie.''