Normal_4085

Steeds meer scholen zien meerwaarde in het aanleren van ondernemersvaardigheden bij leerlingen. Kinderen die onder begeleiding zelf een bedrijfje opzetten blijken beter te scoren op belangrijke kwaliteiten als samenwerken, afspraken nakomen, klantgericht denken en zelf initiatief en verantwoordelijkheid nemen.

Dit valt op te maken uit het jaarverslag over 2010 van de Stichting Jong Ondernemen. Jong Ondernemen zag het aantal klassen dat zich inschreef voor het 'kids in bizz' basisschoolprogramma afgelopen jaar toenemen met 9 procent. Het totaal aantal deelnemers groeide met 10 procent.

Door kinderen op jonge leeftijd kennis te laten maken met het ondernemerschap leren ze omgaan met geld en risico's, krijgen ze meer zelfvertrouwen en is de kans groter dat ze later zelf een eigen bedrijf opzetten. Steeds meer Nederlandse scholen maken dan ook gebruik van één van de speciale scholenprogramma's die de Stichting Jong Ondernemen aanbiedt.

Al vanaf groep 7 van de basisschool kunnen leerlingen daarin leren hoe het is om ondernemer te zijn. Het bijzondere aan deze programma's is dat er wordt gewerkt met echt geld, echte producten, echte leveranciers en echte klanten.

Han de Ruiter, Voorzitter Jong Ondernemen, is zeer te spreken over de ontwikkelingen in het onderwijs: "Scholen zien steeds meer het nut in van ondernemerschap als vak. En dat is mooi, want de toekomst van onze economie ligt in handen van de huidige jongerengeneratie. Zij moeten straks de kar gaan trekken. Hoe eerder zij kennis maken met de grondbeginselen van het ondernemen, hoe beter."

Dit jaar bestaat Jong Ondernemen 20 jaar, aanleiding om een groot aantal nieuwe initiatieven op te starten. Zo komt er een internationaal uitwisselingsprogramma voor deelnemers aan de studentenbedrijven (Enterprise Without Borders) en kunnen havo/vwo leerlingen kennis maken met de mogelijkheden van een technologische studie in de Exxon Sci-Tech Challenge.