Normal_4160

Kan Augmented reality als nieuwe techniek ook gebruikt worden om op andere, nieuwe manieren te leren in het voortgezet onderwijs? Binnen de minor Digital Communication for Businesses van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) is gezocht naar antwoorden op deze vraag.

Augmented reality is een verrijking van de realiteit middels beschikbare technologieën. Het voegt graphics, audio en andere verschijnselen toe aan realtime omgevingen. Met deze techniek leg je met een telefoon, een webcam of een speciaal daarvoor ontworpen apparaat een virtuele laag over de werkelijkheid heen.

De deeltijdstudenten Bram van Rens van de opleiding ICT, Media en Design bij Fontys en Jenny de Bever van de opleiding Communication & Multimedia Design (CMD) bij de HAN deden van september 2010 tot en met januari 2011 onderzoek naar Augmented Reality in het voortgezet onderwijs.

Doel van het onderzoek door de deeltijdstudenten was een advies te geven aan docenten over het gebruik van Augmented reality tijdens de les. Daarvoor hebben ze eerst literatuuronderzoek gedaan en daarna zijn 5 individuele diepte-interviews gehouden met docenten uit het voortgezet onderwijs. De bevindingen uit het literatuuronderzoek en het kwalitatief onderzoek hebben geleid tot de conclusie dat Augmented reality van toegevoegde waarde kan zijn in het voortgezet onderwijs.

Ondanks dat in het literatuuronderzoek geen wetenschappelijk bewijs is gevonden dat Augmented reality een positief leereffect heeft, komt uit het kwalitatief onderzoek naar voren dat het bij kan dragen op een 3-tal punten:

  1. Augmented realtiy kan voor afwisseling in het lesprogramma zorgen. Afwisseling zorgt er weer voor dat leerlingen geboeid blijven.
  2. Toepassingen van Augmented reality zorgen ervoor dat leerlingen actief met de stof bezig zijn.
  3. Augmented reality maakt het mogelijk objecten in 3D weer te geven. Hierdoor kan bepaalde lesstof visueel realistischer worden weergegeven waardoor leerlingen het makkelijker opnemen.

De deeltijdstudenten adviseren scholen te starten met toepassingen die gebruik maken van Augmented reality. Om een succes te garanderen moeten scholen wel rekening houden met:

  • Docenten moeten vertrouwdheid zijn met ICT en de te gebruiken apparatuur;
  • Beschikbaarheid van voldoende (werkende) apparaten;
  • Onderwijsapplicatie moet binnen het curriculum van het lesprogramma passen, zodat docenten niet het idee hebben dat ze tijd ‘verliezen'.

Bram en Jenny: 'Als aan deze voorwaarden voldaan is dan rest alleen nog de leerlingen kennis te laten maken met een nieuwe manier van lesgeven... en onder te dompelen in de wereld van Augmented reality.'