De aangekondigde bezuinigingen op Passend Onderwijs zullen directe gevolgen hebben voor logopedisten werkzaam in het onderwijs. Dat meldt de Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie (NVLF).
Nu de concrete invulling van deze bezuinigingen duidelijk is geworden blijkt dat de rol van samenwerkingsverbanden essentieel wordt bij het bepalen van het zorgaanbod binnen deze samenwerkingsverbanden. Hierbij gaat het om de verdeling van middelen en de geboden extra ondersteuning aan leerlingen: extra ondersteuning zoals logopedie.
De samenwerkingsverbanden moeten gemaakte afspraken over dit zorgaanbod vastleggen in een zorgplan. Ouders en personeel zullen inspraak hebben bij het vaststellen van het zorgplan. Er worden echter geen wettelijke kaders aangegeven waarbinnen het zorgaanbod moet passen en geen voorwaarden gesteld aan de invulling van het zorgaanbod.
Wel komt er een zorgplicht voor de scholen. Om dit mogelijk te maken moet het proces van aanmelden en toelaten in de wet worden geregeld. Het onderwijs-zorgprofiel geeft aan welke zorg een school standaard te bieden heeft met daarnaast de gespecialiseerde hulp die via het samenwerkingsverband is te realiseren.
Eventuele extra ondersteuning wordt opgenomen in een ontwikkelingsperspectief van het kind. Dit laatste komt in de plaats van een handelingsplan.
De NVLF adviseert dan ook logopedisten werkzaam in het onderwijs hun meerwaarde duidelijk te profileren en logopedie te verankeren in de zorgstructuur van scholen. De meerwaarde van een logopedist in dienst van een schoolbestuur of samenwerkingsverband moet duidelijk naar voren komen.
Het begeleiden van kinderen tijdens het onderwijsproces, het afstemmen van de zorgbehoefte van de leerling met de leerkracht en het adviseren en coachen van onderwijzend personeel zodat de leerling zo optimaal kan deelnemen aan het onderwijsproces behoren zijn essentiële bijdragen van de logopedist die binnen de school werkzaam is.
Deze taken zullen wegvallen indien een samenwerkingsverband ervoor kiest om te bezuinigen op schoollogopedie.