Flexibele werktijden en uitgebreide opleiding- en loopbaanmogelijkheden leveren volgens zes op de tien werknemers in het onderwijs de grootste bijdrage aan hun werkplezier en prestaties. Slechts een kwart van de ondervraagden verkiest meer salaris of bevordering naar een hogere schaal.
Dit blijkt uit onderzoek van Raet gehouden onder 1400 medewerkers uit het onderwijs gehouden tijdens de onderwijsbeurs NOT in januari.
"De behoefte aan flexibele werktijden en een betere balans tussen werk en privé komt overeen met de trend in het onderwijs, waarin steeds meer gekeken wordt naar flexibele lestijden. Taakstelling, een andere recente discussie in het onderwijs, wordt door medewerkers in het onderwijs als veel minder belangrijk ervaren," zegt Sander Kars, Segmentmarketeer Onderwijs bij Raet.
Flexibel werken in onderwijs schaars
Recent onderzoek van TNS NIPO, in oktober 2010 uitgevoerd in opdracht van de ministeries van OCW (Onderwijs) en van VWS (Volksgezondheid), toont aan dat flexibel werken leidt tot minder stress, minder files, meer betaald werk en minder beroep op kinderopvang.
Flexibele werktijden zijn in de onderwijssector echter schaars. Volgens het onderzoek werkt slechts 24 procent van de medewerkers in het onderwijs of de kinderopvang flexibel. Alleen in de transportsector is minder ruimte voor flexibel werken (17 procent).
Toegevoegde waarde
"Goede, tevreden medewerkers zijn de basis voor het succes van onderwijsinstellingen. In een tijd waarin de roep om behoud van kwalitatief onderwijs luider en publieker wordt, is het voor HR-afdelingen steeds belangrijker om te luisteren naar de wensen van de medewerkers," zegt Sander Kars.
"HR-afdelingen kunnen pas echt toegevoegde waarde leveren, wanneer zij ook de issues in het primaire proces doorgronden en in hun HR-beleid hierop aansluiting vinden. Door de inzet van HR-oplossingen met self service functionaliteit creëren HR-afdelingen tijd en ruimte om hier actief mee aan de slag te gaan."