Zo wordt het niet helder hoe docenten in de gelegenheid worden gesteld om hun bevoegdheid te halen. Ook wordt er niet verder ingegaan op het samenvoegen van de vier profielen in de tweede fase.
Voelbaar voor de scholieren is het advies van de onderwijsraad voor een centrale toets in de tweede klas van het voortgezet onderwijs. Zo'n toets kan de werking van de referentieniveaus versterken, maar het LAKS vindt wel dat een dergelijke toets niet te veel gewicht moet krijgen.
Het blijft een momentopname, de overgang naar het volgende leerjaar moet niet van een diagnostische toets afhangen. Het LAKS vindt het dan ook goed dat er eerst vijf jaar geoefend wordt voordat zo'n toets echt ingevoerd wordt.
Positief aan het advies is dat er doorgegaan wordt op eerdere ontwikkelingen in het onderwijsveld. Het is goed dat er doorgewerkt wordt met bestaande plannen, de focus op de kernvakken blijft behouden en de referentieniveaus worden verder uitgewerkt.
Daarnaast adviseert de onderwijsraad dat scholen zelfbewust met ‘maatschappelijke vragen en verwachtingen' om moet gaan. Een school moet zelf kunnen kiezen wat bij hun onderwijs past. Het LAKS vindt daarom de verplichting maatschappelijke stage niet passend.