Uit onderzoek van de accountants blijkt dat onderwijsinstellingen vaak niet kunnen aantonen, dat een medewerker bij het begin van de aanstelling een VOG had. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat personeelsadministraties niet meer volledig zijn.
Dit jaar zullen de accountants, bij de controle over de jaarrekening 2010, de aanwezigheid van VOG's controleren en de ontbrekende VOG's melden aan de inspectie. Instellingen moeten voor het einde van 2011 zorgen dat alle ontbrekende VOG's alsnog in hun administratie opgenomen worden. Zonodig moeten medewerkers een nieuwe VOG aanvragen.
Als bij de controle over de jaarrekening 2011 (in de zomer van 2012) blijkt dat een instelling nog steeds niet beschikt over alle vereiste VOG's, dan wordt de uitbetaling van 15 procent van de rijksbijdrage opgeschort. Een instelling krijgt dan drie maanden de tijd om de tekortkomingen te herstellen. Daarna wordt de opschorting omgezet in een inhouding.
De inspectie heeft alle besturen in primair onderwijs, voortgezet onderwijs, speciaal onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs geïnformeerd over deze aanpak.
In het onderwijs geldt dat iedere werknemer voor aanvang van de werkzaamheden een geldige VOG moet overleggen. Het is de verantwoordelijkheid van het bestuur om hierop toe te zien en de originele VOG in het personeelsdossier te archiveren.
Deze voorwaarde geldt voor alle medewerkers in loondienst, overblijfmedewerkers en ingehuurde en gedetacheerde medewerkers, zowel in onderwijzende als in onderwijsondersteunende functies.
Bron: Nieuwsbank