Normal_4900

(ANP) - Het leven van kinderen ligt op hun twaalfde jaar al voor een niet gering deel vast en dat is alles behalve wenselijk. Dat stelt onderzoeker Leo Lenssen in het proefschrift dat hij 21 maart verdedigt aan de Universiteit van Tilburg. Lenssen is tevens lector aan Hogeschool Inholland.

Volgens hem dient het onderwijsbestel in Nederland vooral de belangen van maatschappelijke partijen en niet die van de individuele leerlingen. ,,Op hun twaalfde gaan ze al de selectiemolen in. Voor een grote groep is dat veel te vroeg. Als ze naar het vmbo gaan, is het voor velen onmogelijk om later nog in het hoger onderwijs terecht te komen. Ook al horen ze daar misschien wel thuis'', aldus Lenssen.

Een ,,herbezinning en herwaardering'' van de onderwijsdoelstellingen is volgens de onderzoeker gewenst. ,,Er moet meer nadruk gelegd worden op het ontplooien van de individuele talenten van kinderen en minder met het dienen van de belangen van maatschappelijke partijen, wat onderwijsinstellingen nu te veel doen.''

Lenssen wijst naar landen als Finland, Noorwegen en Canada waar het onderwijs veel meer op de wensen van de leerlingen gericht is.