Uitgeverij Malmberg presenteerde onlangs de resultaten van een internationaal onderzoek naar praktijkproblemen die leerkrachten en directies ondervinden in hun werk en het gebruik van digitaal lesmateriaal.
Belangrijkste conclusie, zo meldt Algemene Vereniging Schoolleiders: leerkrachten willen meer tijd besteden aan individuele leerlingen en het leerresultaat verhogen.
Vooral in Nederland voelen leerkrachten zich gehinderd door administratieve rompslomp, buitenschoolse activiteiten en overleg binnen en buiten school.
Opvallend is dat de leerkrachten uit alle onderzochte landen (Nederland, België, Finland, UK, Polen en Hongarije) dezelfde probleemgebieden zien, zowel in basis- als voortgezet onderwijs: te weinig tijd voor individuele begeleiding, de vraag naar/druk op meer leerresultaat en het omgaan met leerlingen met een leer- of gedragsprobleem.
Vooral in Nederland wordt gesignaleerd dat leerkrachten veel tijd aan administratieve taken en extra werkzaamheden buiten de klas besteden (schoolreisje, musical). Tijdsintensieve taken zijn het nakijken van toetsen en overleg met het team.
Op Nederlandse basisscholen zetten zowel directies als leerkrachten in hun top 5 van problemen/prioriteiten op nummer één ‘tijd en aandacht kunnen geven aan individuele leerlingen'.
Op de tweede plaatst staat bij leerkrachten ‘het verminderen van de administratieve lasten en rompslomp', terwijl directies ‘druk op lesresultaten' meer prioriteit geven. Leerkrachten voelen zich wel gesteund door het management om zichzelf verder te ontwikkelen.
Slechts een derde van de Nederlandse leerkrachten vindt dat er voldoende ict-faciliteiten in het klaslokaal aanwezig zijn. Digitale leermiddelen zijn meestal wel voorhanden, maar hiervan vindt men de beschikbaarheid nog beperkt. In Nederland, Finland en Vlaanderen wordt relatief veel meer gebruik gemaakt van lesmethodes, dit in tegenstelling tot Wallonië, Polen en Hongarije.
Nederlandse en Vlaamse leerkrachten besteden echter veel minder tijd aan het zoeken van nieuw materiaal in vergelijking met collega's in Polen en Hongarije. Deels heeft dat te maken met de verschillende onderwijssystemen en financiering.