Gemiddeld vier kinderen per basisschoolklas zijn ooit geconfronteerd met een traumatische ervaring, bijvoorbeeld een ernstig ongeluk, plotseling overlijden van een gezinslid of een geweldsincident.
Veel leerkrachten vinden het moeilijk een balans te vinden tussen aandacht geven aan een kind dat een schokkende ervaring heeft meegemaakt en het lesgeven aan de andere kinderen, zo meldt het Nederlands Jeugd Instituur.
Zij ervaren een gebrek aan kennis en vaardigheden. Dat blijkt uit het proefschrift van Eva Alisic, waarmee zij 10 juni promoveert aan de Universiteit Utrecht. Alisic hield met ongeveer 20 leerkrachten diepte-interviews en stuurde 765 vragenlijsten naar leerkrachten uit de bovenbouw van het basisonderwijs.
Haar onderzoek doet daarnaast verslag van de beleving en herstel van een trauma bij kinderen uit groep 5 tot 8 en bij ouders. Daarvoor hield zij een steekproef onder 1770 kinderen en interviews met 33 ouders.
Alisic ontwikkelde tijdens haar onderzoek informatiemateriaal voor leerkrachten uit de bovenbouw van het basisonderwijs.