AMSTERDAM - Kinderen hebben een eindeloze fantasie en een onbedwingbare nieuwsgierigheid. Door hen al vroeg in aanraking te brengen met de wetenschap leren ze de wereld om zich heen beter te onderzoeken en te begrijpen, want vragen van kinderen zijn altijd terug te voeren op vragen uit de wetenschap.
In het Wetenschapsknooppunt Amsterdam werkt de Universiteit van Amsterdam (UvA) samen met Amsterdamse basisscholen om wetenschap te integreren in lessen in het basisonderwijs. Op donderdag 15 september vond de officiële aftrap plaats op de 8e Montessorischool Zeeburg in Amsterdam.
Studenten van de Universitaire Pabo van Amsterdam (UPvA) van de UvA en de Hogeschool van Amsterdam (HvA) gaan in het Wetenschapsknooppunt Amsterdam (WKA) aan de slag met het wetenschappelijke werk van onderzoekers van de Faculteit der Geesteswetenschappen en de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de UvA.
De studenten vertalen - volgens de methode van Onderzoekend en Ontwerpend Leren - wetenschap naar lessen in het basisonderwijs. In een serie workshops, gegeven door filosofiedocenten van de UvA, leren de studenten hoe ze kinderen kunnen stimuleren na te denken over wetenschappelijke onderwerpen.
Door wetenschappelijk onderzoek te koppelen aan basisschoolactiviteiten wordt de belangstelling van kinderen voor wetenschap gewekt. Tegelijkertijd draagt het WKA bij aan de professionalisering van leerkrachten en academische opleiders van de scholen waar de UPvA-studenten stage lopen.
Onderzoekend leren
De vragen van leerlingen vormen het uitgangspunt van de lessen. De UPvA-studenten en de wetenschappers maken samen onderwijs vanuit het denken van kinderen.
Kinderen denken over de grenzen van vakken en disciplines heen. De resultaten van het onderzoek dat de UPvA-studenten doen naar onderzoekend leren, komen via de website van het Wetenschapsknooppunt beschikbaar voor docenten in het basisonderwijs.
De lessenseries bestrijken verschillende geestes- en bètawetenschappelijke onderwerpen. Dit jaar worden uitgewerkt: archeologie (o.a. Romeinen in Nederland en Nederland Waterland), muziek (muzikaliteit van mens en dier), topsport (de bouw van het lichaam, spierkracht en conditie), leven op extreme diepte (leven in de diepste oceaan) en geuren (stank).
Talent in ieder kind
Het WKA is onderdeel van het landelijke Orion-programma. Binnen Orion - van OCW via het Platform Bèta Techniek - staat het aanboren van de talenten van kinderen centraal. In Amsterdam wordt dit door de UPvA ingevuld door wetenschap breed te manifesteren in het Amsterdamse basisonderwijs. Het stimuleren en ontwikkelen van het talent dat aanwezig is in ieder kind, staat hierbij centraal.
In de regio wordt samengewerkt met het OCW-project ‘Ruim baan voor talent', dat door de HvA wordt uitgevoerd met partners in de regio Noord-Holland en Flevoland.