Normal_7650

HUISSEN - Leerlingen met onder andere autisme kunnen nu hun noodzakelijke dagplanning met behulp van pictogrammen aangeboden krijgen via het Digibord.

Het bedrijf Pictoplace heeft hiervoor interactieve software ontwikkeld waarbij de planning in beeld blijft terwijl de leerkracht met lesmateriaal op het digibord aan het werken is.

Voor leerkrachten levert deze nieuwe digitale werkwijze een enorme tijdbesparing op. Er is geen sprake meer van knip- en plakwerk en door de hoeveelheid opgeslagen pictogrammen is altijd de juiste picto bij de hand.

Ook kunnen gemaakte planningen eenvoudig worden gekopieerd naar andere dagen waardoor niet meer elke dag opnieuw een dagplanning gemaakt hoeft te worden. Omdat de digibord weergave een online systeem is, kan op elke gewenste plek een planning gemaakt worden.

"Uit de resultaten van een pilot bij een groep leerlingen met een verstandelijke beperking en autisme op de Herderscheeschool in Utrecht, blijkt dat de betrokkenheid van de leerlingen aanzienlijk toegenomen is door het gebruik van de digibord weergave. Het past in de belevingswereld van deze kinderen om te werken met digitale middelen en het sluit meer aan bij hun interesses. Hierdoor wordt de interactie met de leerkracht vergroot," aldus Ellen Huisman van Pictoplace.

Klik hier voor meer informatie.

© Nationale Onderwijsgids