ENSCHEDE - De training Opbrengstgericht Werken op basis van Prestatiefeedback, die door de Universiteit Twente (UT) is ontwikkeld, blijkt een groot succes. De training blijkt in een grote behoefte te voorzien, de deelnemende scholen zijn enthousiast, en de eerste onderzoeksresultaten zijn positief, zo meldt de UT.
Momenteel volgen 2000 leraren, schoolleiders en interne begeleiders van ruim 100 scholen in teamverband de training. De Universiteit Twente heeft bovendien nog eens een onderzoeksubsidie van 475 duizend euro ontvangen, waardoor het project nog verder kan worden uitgebreid
Bij Opbrengstgericht Werken in het basisonderwijs benut een school de beschikbare informatie op leerling-, groeps- en schoolniveau, om de kwaliteit van het onderwijs te evalueren en verbeteren. Het is een van de kernthema's binnen het landelijke onderwijsbeleid.
Bijna alle scholen hebben een leerlingvolgsysteem waaruit ze relevante informatie kunnen halen, maar de meeste scholen blijken deze informatie vaak nog weinig te benutten voor de verbetering van het onderwijs en de leerlingprestaties.
De Universiteit Twente heeft daarom de afgelopen jaren de training 'Opbrengstgericht Werken op basis van Prestatiefeedback' ontwikkeld. Tijdens deze training leren schoolleiders, leerkrachten en interne begeleiders om in teamverband gezamenlijk het rekenonderwijs op hun school te verbeteren met behulp van Opbrengstgericht Werken.
De teams leren beschikbare informatie uit leerlingvolgsystemen correct te interpreteren, uitdagende doelen te stellen, en de didactiek op basis van de analyseresultaten beter af te stemmen op de onderwijsbehoeften die hun leerlingen blijken te hebben.
© Nationale Onderwijsgids