Normal_7596

AMSTERDAM - De volgende generatie schoolleiders zal de noodzakelijke vernieuwing van het onderwijs pas echt tot stand brengen. Dat is de verwachting van internationaal onderwijsgoeroe Joe Folkman, op basis van een onderzoek dat hij samen met Margareth de Wit van CBE heeft uitgevoerd.

Het onderzoek onder 5000 leiders over de hele wereld brengt de verschillen tussen generaties aan de oppervlakte. De resultaten worden morgen gepresenteerd op het internationale onderwijscongres Making Shift Happen in Amsterdam.

Teamwork en resultaat
Uit de onderzoeksgegevens blijkt dat generatie Y -geboren in de jaren 80 van de vorige eeuw- staat te trappelen om het onderwijs naar de moderne tijd te brengen. Leidinggevenden van deze leeftijdsgroep zijn gericht op teamwork en resultaat. Juist die kenmerken zijn nodig om de innovatie tot stand te brengen die nodig is nu de positie van het Nederlandse onderwijs in internationaal opzicht onder druk staat.

Op dit moment zijn vooral eerdere generaties aan de macht in het onderwijs. Inspireren, motiveren en innoveren zijn -uitzonderingen daargelaten- niet de sterkste kanten van de Baby Boomers uit de jaren '60. De daaropvolgende Generatie X (vanaf 1970) is weer vrij behoudend, zo blijkt uit het onderzoek.

Het komende decennium gaat een grote groep docenten en schoolleiders met pensioen. Daardoor ontstaan enorme tekorten, maar het betekent ook dat jongere leidinggevenden kunnen doorstromen en in een hoger tempo kunnen innoveren.

Experts
Joe Folkman, van het gezaghebbende ZengerFolkman uit de Verenigde Staten, is niet de enige internationale onderwijsexpert die acte de présence geeft op Making Shift Happen. Andere grote namen zijn Michael Fullan (onderwijsadviseur van president Obama), Bea McGarvey (The Robert Marzano Lab) en de professoren John West-Burnham en Andy Hargreaves.

Andere experts die de 600 aanwezige schoolleiders, leraren en bestuurders toespreken zijn: Lodewijk Asscher (wethouder onderwijs Amsterdam), Kete Kervezee (voorzitter van de PO Raad), Sjoerd Slagter (voorzitter van de VO Raad), Joanne Quinn (adviseur Canadese ministerie van onderwijs) en directeur Wang (Jin Cai College, Shanghai).

Met de conclusies uit het congres willen de organisatoren de vernieuwing van het Nederlandse onderwijs een stevige impuls geven.

© Nationale Onderwijsgids