MAASTRICHT - Afgelopen vrijdag werden de eerste masterdiploma's van de nieuwe opleiding Master Evidence Based Innovation in Teaching (MEBIT) van de Universiteit van Maastricht uitgereikt aan vijf docenten uit het hele land. Zij deden de afgelopen twee jaar onderzoek om de kwaliteit van onderwijs in hun eigen school te verbeteren.
Het academisch masterprogramma MEBIT is ontwikkeld om de wisselwerking tussen de ontwikkeling van wetenschappelijke kennis en de onderwijspraktijk te verbeteren.
Wetenschap en onderwijspraktijk
Het programma richt zich dan ook op die docenten die, als aanvulling op hun eerdere opleidingen èn in combinatie met praktijkervaring, op zoek zijn naar specifieke scholing en ondersteuning. Om te leren hoe de ontwikkeling van de eigen school, en met name de onderwijspraktijk, kan worden onderbouwd met wetenschappelijk onderzoek.
Vijf docenten uit het hele land hebben deze master onlangs afgerond. Zij onderzochten prangende vragen uit hun eigen schoolpraktijk, zoals: "Leidt een training redeneervaardigheden tot betere resultaten voor het vak geschiedenis?", "Leidt extra aandacht voor woordenschat tot betere taalbeheersing bij vmbo leerlingen?", "Maken docenten betere toetsen als ze hiervoor een training hebben gehad?" en "Leidt een extra uur natuurkundeles tot betere leerprestaties?".
De resultaten van hun onderzoek zijn gebundeld in de uitgave ‘Evidence based verbeteren van het onderwijs'.
MEBIT
Het MEBIT programma wordt verzorgd door de Teachers Academy van de Universiteit Maastricht, onderdeel van het Topinstituut Evidence Based Education Research (TIER). In het academisch jaar 2011/2012 zijn wederom dertig docenten gestart met MEBIT.
© Nationale Onderwijsgids