Normal_8028

GRONINGEN - Op dinsdag 8 en woensdag 9 november organiseren Kennisnet en Surfnet de Onderwijsdagen in de Jaarbeurs in Utrecht. Niet alleen docenten van het basisonderwijs tot het hoger onderwijs treffen elkaar hier, maar ook beleidsmakers, ICT'ers en andere professionals die een rol van importantie spelen binnen de onderwijswereld.

Door Martijn van Noppen

Gedurende deze twee dagen zullen de meest recente ontwikkelingen en uitvindingen op het gebied van ICT-ondersteuning uit de doeken worden gedaan en hierover van gedachten worden gewisseld met de verschillende partijen die hier mogelijk mee te maken krijgen. Het onderwijs van morgen staat op het spel en van eenieder wordt een actieve bijdrage verwacht.

Onderzoekers van verscheidene MBO-opleidingen, hogescholen en universiteiten geven namelijk niet alleen lezingen over hun bevindingen aangaande de invoering van bepaalde nieuwe ICT-toepassingen, maar gaan ook in discussie met de aanwezigen in de zaal. Onder hen zijn de ervaringsdeskundigen, de docenten die er eventueel mee te maken krijgen en beleidsmakers die zich moeten afvragen of dergelijke ontwikkelingen tot een verbetering van het onderwijs(aanbod) leiden.

Daarnaast doen Kennisnet en Surfnet veel onderzoek naar innovaties op het gebied van ICT voor het onderwijs waarover op de Onderwijsdagen wordt uitgewijd. De bezoeker wordt bijgepraat over het zogenaamde ‘Cloud-net' en de nieuwste applicaties die daarvoor geleverd kunnen worden, de onderzoeksresultaten over de uitwisseling van digitaal toetsmateriaal en leerresultaten worden behandeld.

Bij een werkcollege over veranderende docentrollen en bijpassende ´mobiele devices´ wordt de aanwezigen een casus voorgelegd die is onderzocht in het rapport

Bij dit onderzoek onderzocht Kennisnet in samenwerking met het ROC Leiden hoe het onderwijs er over vijf jaar uit zou zien en wat dit zou betekenen voor het gebruik van ´devices´ voor docenten.

Devices voor docenten
Op het ROC Leiden werden 15 docenten uitgerust met een laptop of een I-pad. Over een periode van een aantal maanden moesten zij hun ervaringen delen en een mening formuleren over hoe werken met dergelijke devices past in het toekomstig onderwijs.

Uit het onderzoek is gebleken dat je docenten niet achteloos moet opzadelen met een mobiel device omdat je ervan overtuigd bent dat dit het lesgeven veraangenaamd en dat het beter aansluit op de behoeften van de leerlingen.

Uit de werkgroepjes die waren gevormd weerklonk ook enig scepsis. Er kleven zeker enkele voordelen aan deze multimediale manier van lesgeven, maar het moet vooral niet te gehaast worden geïmplementeerd in het moderne onderwijs.

Anderen die het snel hebben opgepikt en als een stel pubers de hele dag naar een schermpje zitten te kijken omdat ze alles wat om hen heen gebeurd via Twitter willen delen, kan het weer niet snel genoeg gaan.

Deze bijeenkomst is zeer nuttig om te pijlen hoezeer de gemiddelde docent is gemoderniseerd en wat de mogelijkheden zijn voor het toekomstige onderwijs. Nu is het een kwestie van alle partijen op elkaar afstemmen.

© Nationale Onderwijsgids