Normal_8387

GRONINGEN - Op vrijdag 2 december presenteerde de Inspectie van het Onderwijs het jaarwerkplan van 2012. De inspectie heeft als taak toezicht te houden op onderwijsinstellingen om zo een optimale kwaliteit en effectiviteit van het onderwijs te garanderen.

In het jaarwerkplan van 2012 onderscheidt de inspectie vier verschillende themalijnen: de onderwijsopbrengsten, aandacht voor kwetsbare leerlingen, de leraar en het management, bestuur en financiën.

De opbrengsten van het onderwijs geven weer in welke mate leerlingen baat hebben bij het onderwijs. De inspectie verlangt van scholen dat zij opbrengstgericht te werk gaan en zal, om dit te stimuleren, een waarderingskalender ontwikkelen waarin indicatoren worden opgenomen die opbrengstgericht werken kunnen meten.

Daarnaast zal er aandacht worden besteed aan de overgang van vmbo'ers naar het havo en in het bijzonder naar de gelijke behandeling van doorstromers en ‘reguliere' havisten. Tot slot zal de inspectie onderzoek doen naar het aanbod van en de ureninzet bij de verschillende vakken in het primair onderwijs.

Het aantal leerlingen dat zonder startkwalificatie het onderwijs verlaat is steeds zorgelijker. Een groot gedeelte hiervan is afkomstig uit het speciaal onderwijs en het praktijkonderwijs met leerwegondersteuning, kwetsbare leerlingen dus. Tot deze groep worden ook begaafde leerlingen gerekend. Deze groep leerlingen wordt doorgaans onvoldoende uitgedaagd.

De inspectie tracht door middel van het schenken van meer aandacht aan deze groep leerlingen hun kans op het behalen van een diploma te vergroten en daarmee hun kansen op de arbeidsmarkt. Dit resulteert bovendien in een verhoging van de onderwijsopbrengsten en de resultaten. In 2012 zal de inspectie activiteiten ontplooien om het toezicht af te blijven stemmen op de ontwikkelingen in het passend onderwijs.

De inspectie heeft verder geconstateerd dat op scholen waar de leraren opbrengstgericht te werk gaan, oftewel het onderwijs beter afstemmen op de leerling, de opbrengsten van het onderwijs beter zijn. Op scholen die minder goed aangeschreven staan, blijken de leraren en de onderwijskundige leiding vaak tekort te schieten.

In het beleid voor volgend jaar zal meer aandacht worden besteed aan de kwaliteit van het pedagogisch en didactisch handelen van leraren. Ook de kwaliteit van lerarenopleidingen en nascholing zal tegen het licht worden gehouden.

Wat het aandachtspunt ‘management, bestuur en financiën' betreft, zal in het bijzonder gelet worden op de mate waarin besturen erin slagen hun verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van het onderwijs, de naleving van wet- en regelgeving en de rechtmatigheid van het financiële handelen waar te maken. Datzelfde geldt voor de mate waarin het financiële beleid van besturen bijdraagt aan de instandhouding en verbetering van de onderwijskwaliteit en de naleving.

Verder wordt de mate waarin besturen zich horizontaal verantwoorden en de kwaliteit van het interne toezicht aan de kaak gesteld alsmede de manier waarop besturen anticiperen op een mogelijk tekort aan leraren en directeuren.

In het plan van de inspectie wordt verder ingegaan op onder meer het toezicht op voor- en vroegschoolse educatie, kinderopvang en niet bekostigd onderwijs. Het volledige jaarwerkplan is te lezen op de website van de Rijksoverheid.

© Nationale Onderwijsgids