Normal_8231

AMERSFOORT - Met de referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen introduceert het kabinet ondubbelzinnige prestatieverplichtingen in het onderwijs. Het referentiekader beschrijft wat een leerling op verschillende momenten in zijn schoolloopbaan voor taal en rekenen moet kennen en kunnen.

Bij CPS is een nieuwe publicatie verschenen die scholen helpt het referentiekader effectief in te voeren. Het boek maakt inzichtelijk voor welke veranderingen het referentiekader gaat zorgen en welke rol bestuurders, schoolleiders, middenmanagers, taal- en rekencoördinatoren, lees- en rekencoaches en leraren hebben.

Duidelijk wordt dat effectief personeelsbeleid, met de gesprekscyclus, een cruciale voorwaarde is voor het succesvol invoeren van het referentiekader.

Het referentiekader
Het referentiekader taal en rekenen is ontwikkeld om de opbrengsten van het onderwijs te verhogen. Leerlingen die achterblijven op het gebied van taal en rekenen, doen het immers ook slechter bij andere vakken.

Daarnaast is het referentiekader behulpzaam om de doorlopende leerlijn te verstevigen tussen de verschillende soorten onderwijs (van primair onderwijs tot beroepsonderwijs).

Personeelsbeleid
De auteurs geven aan dat de direct leidinggevenden van leraren een sleutelrol hebben in het sturen op taal- en rekenresultaten: zij kunnen de verschillende kwaliteiten en functieniveaus van leraren op een effectieve manier inzetten.

Het boek is dan ook een krachtig pleidooi om het personeelsbeleid in scholen verder te ontwikkelen. Alleen zo zal het taal- en rekenniveau verbeteren.

Klik hier voor meer informatie.

© Nationale Onderwijsgids