APELDOORN - Een goede samenwerking tussen schoolleiding en docent moet het uitgangspunt zijn voor een goed personeelsbeleid en niet de financiën, zegt J. Heres, lid van het college van bestuur van de Jacobus Fruytier Scholengemeenschap uit Apeldoorn, in het Reformatorisch Dagblad.
Heres reageert hiermee op een eerder artikel in de krant van Elbert Dijkgraaf. Dijkgraaf betoogt dat met een goed personeelsbeleid de onderwijsinstelling veel bespaart. Doordat het accent echter ligt op de financiën, blijft het hoofdmotief voor goed personeelsbeleid onderbelicht, aldus Heres.
Werken als docent vraagt veel van een mens. Juist daarom is een goed personeelsbeleid van belang. Bij de benoeming van een docent moet de schoolleiding vaststellen of de werkzaamheden aansluiten bij de gaven en talenten van de sollicitant. Ook de docent moet vaststellen of het werk bij hem past; of hij het aankan en of hij het beleid van de school met zich mee wil dragen, zegt Heres.
Volgens Heres is het werk een lust als het aansluit bij de gaven en talenten van de docent. Is dit niet het geval, dan wordt het een last. In dat laatste geval kan de docent geen goed onderwijs meer geven.
Zulke situaties dienen te worden voorkomen. Regelmatig overleg over de schoolontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling tussen de leiding en de docent na de benoeming is noodzakelijk. De schoolleiding betrekt de docent bij de plannen voor de komende jaren en de docent geeft inzicht in zijn werk, zijn functioneren en zijn behoefte aan bijscholing, aldus Heres.
Het doel van zo'n gesprek moet volgens Heres elkaar bijstaan zijn. Is er volgens de docent een behoefte aan bijscholing, dan dient de leiding hiervoor te zorgen. Het belangrijkste is dat alles in gezamenlijk overleg gaat.
Door regelmatig een functioneringsgesprek te voeren kan de leiding tijdig ingrijpen bij een terugval in het functioneren. Samen zoeken ze dan naar een gepaste oplossing. Werkt ook dit niet dan moeten de alarmbellen bij de schoolleiding gaan rinkelen. Zo doorgaan wordt doormodderen en op den duur vastlopen.
Het is voor Heres duidelijk dat gemeenschappelijke zorg voor menselijk kapitaal positief doorwerkt in de kwaliteit van het onderwijs en in het financieel kapitaal. Gaven, talenten, budgetten en tijd worden dan optimaal ingezet voor goed onderwijs aan de leerlingen.
© Nationale Onderwijsgids