Normal_9294

LEIDEN - Tijdens diesviering van de Universiteit Leiden op 8 februari reikt de Leidse Studentenraad (LSr) de Onderwijsprijs uit, als erkenning van goed en inspirerend onderwijs. Vijf docenten maken kans om hem in ontvangst te nemen. ‘Ik vind het fantastisch als ik merk dat de passie voor het vak overspringt bij studenten.'

Verassing
Voor Isabelle Van de Calseyde, docente aan de opleiding Franse taal en cultuur, kwam de nominatie als een totale verassing: ‘Of ik nu wel of niet win, het is vanuit de studenten een uitdrukking van waardering voor je manier van werken.' Ook Laura Heitman, docente bij de opleiding Bio-Farmaceutische Wetenschappen, ziet haar nominatie als een eer: ‘Het is fijn om te weten dat mijn liefde voor het geven van onderwijs wordt opgemerkt door studenten.'

Speciale aanpak
Isabel Hoving, docente Film- en Literatuurwetenschap, gebruikt graag het vertrouwde schoolbord voor ‘hopelijk verhelderende - soms per ongeluk krankzinnige - schema's en tekeningen'. Daarnaast kan ze het niet laten om grappen te maken tijdens haar colleges: ‘Dat komt omdat ik het lesgeven zo leuk vind, ik word er door meegesleept', vertelt ze.

Tessa Minter, docente Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie, blijft vooral zichzelf: ‘Dat betekent dat ik dingen graag goed wil doen en geïnteresseerd ben in de mensen die vóór me zitten. Zo probeer ik zoveel mogelijk de namen van studenten uit mijn hoofd te leren: is nog goed tegen ouderdom ook!'

Goede docent
Een goede docent moet passie voor het vakgebied kunnen overbrengen, stelt Jan Pronk, docent Bestuurskunde. ‘De verbinding van theorie met de boeiende praktijk brengt de stof uit de boeken tot leven en laat zien waarom de inhoud relevant is. Daar zit ook precies de meerwaarde van een docent.' Zelf probeert Pronk daarom van ieder college een boeiend verhaal te maken.

Van de Calseyde onderstreept bovendien het belang om zich als docent te verplaatsen in de wereld van de student: ‘Alleen op die manier is het mogelijk een brug te slaan naar de diverse kennis- en vakgebieden en kan er een goede wisselwerking ontstaan zodat er optimaal gewerkt en gestudeerd kan worden.'

Over de LSr-Onderwijsprijs
Sinds 2000 reikt de LSr jaarlijks de LSr-Onderwijsprijs uit aan de docent die naar de mening van de studenten het beste en inspirerendste onderwijs geeft. ‘De eerste selectieronde was gebaseerd op nominatieformulieren die de studieverenigingen konden invullen', vertelt Christel de Lange, voorzitter van de LSr. ‘Op basis daarvan kozen we meer dan tien docenten van wie we de colleges wilden bijwonen.

Hier kwam een top vijf uit waarbij we onder meer hebben gelet op het betrekken van onderzoek en actualiteit bij het onderwijs en het contact tussen student en docent. Degene die op alle punten het hoogst heeft gescoord ontvangt woensdag de Onderwijsprijs.'

© Nationale Onderwijsgids