Normal_9637

AMSTERDAM - "Weerbarstig balanceren" is de dagelijkse werkelijkheid van de Rabia's en Youssefs in het hbo. Zo omschrijft Inholland-docente Machteld de Jong in haar proefschrift dat zij 23 februari aan de Vrije Universiteit in Amsterdam verdedigde, de situatie van Marokkaanse studenten in het hoger beroepsonderwijs. Haar conclusie is dat voor die groep het idee van emancipatie en vooruitgang via onderwijs het verweer vormt tegen de negatieve stereotypering.

Uit de studie ‘Ik ben die Marokkaan niet! Onderzoek naar identiteitsvorming van Marokkaans-Nederlandse hbo-studenten' van Machteld de Jong blijkt dat Marokkaans-Nederlandse hbo'ers nauwelijks openlijk in verzet komen tegen heersende opvattingen over hun identiteit maar ook niet proberen te assimileren. Ze combineren verschillende deelidentiteiten om zo hun eigen weg te kiezen naar een volwaardige plaats in de Nederlandse samenleving.

Emancipatie en vooruitgang
In haar VU-proefschrift doet De Jong verslag van haar onderzoek naar identiteitsvorming van Marokkaans-Nederlandse hbo-studenten. Zij ziet daarin enkele wezenlijke processen die naast en soms tegen elkaar in, de werkelijkheid van het bestaan van deze jongeren beheersen. Kenmerkend voor deze studenten is dat zij proberen zich te wapenen tegen de vaak negatieve stereotypering door zich te focussen op hun studieloopbaan. Het idee van emancipatie en vooruitgang via het onderwijs leeft bij hen sterk.

Meervoudige identiteit
De Jong behandelt in haar proefschrift de identiteit en integratie van Marokkaans-Nederlandse hbo-studenten en laat zien dat een simpele eenzijdige visie op deze jongeren onvoldoende recht doet aan hun veerkracht, ambitie en geloof in een succesvolle toekomst als Marokkaan, Nederlander en moslim. Deze studenten balanceren daarmee voortdurend tussen verschillende loyaliteiten: de eigen - etnische - gemeenschap, de hogeschool, maar ook de Nederlandse samenleving.

Deze situatie is weerbarstig en levert naast successen ook veel spanningen op. Toch komt uit het onderzoek naar voren, dat dit niets afdoet aan hun ambitie en wens om een eigen positie en een, meervoudige, identiteit te creëren. Een identiteit die bovendien in de samenleving wordt geaccepteerd.

© Nationale Onderwijsgids