GRONINGEN - Gisteren kwamen duizenden docenten uit alle hoeken en gaten van het land naar de Amsterdam ArenA om blijk te geven van hun bezorgdheid en onvrede over de bezuinigingsplannen van minster Van Bijsterveldt op het Passend Onderwijs. Het opinieblad Elsevier was juist een hele andere mening toegedaan dan de vijftig duizend demonstranten. De bezuinigingen zijn ‘hoognodig', zo valt te lezen in een artikel vanochtend.
Zo verontwaardigd als de docenten en de onderwijsvakbonden zijn over de bezuinigingsmaatregelen, zo verbaasd is Elsevier over alle commotie rondom de kwestie. Docenten zouden zich beter druk kunnen maken over het explosief gestegen aantal leerlingen in het Passend Onderwijs in plaats van een korting van het budget.
In het artikel worden kritische noten geplaatst bij het nut van het zogenaamde ‘rugzakje', een persoonsgebonden subsidie voor hulp aan kinderen met een gedragsstoornis of een fysiek probleem. De maatstaven voor het bepalen van gedragstoornissen bij leerlingen werden steeds soepeler, wat resulteerde in een toename van 65 procent van gesubsidieerde leerlingen sinds de invoering van de regeling in 2003. Bovendien wordt het beschouwd als een extra zakcentje in plaats van een noodzakelijke financiële tegemoetkoming.
Wierd Duk, de schrijver van het artikel, is het dan ook roerend eens met de plannen van het kabinet om te stoppen met het problematiseren van grote groepen jongeren. Dat moet bereikt worden door afschaffing van het rugzakje en door te verlangen van de docenten dat zij leren omgaan met dergelijke afwijkende leerlingen door een beroep te doen op hun pedagogische kwaliteiten.
© Nationale Onderwijsgids/ Martijn van Noppen