AMSTERDAM - Burgerschapsvorming is een belangrijke taak van het onderwijs. Een van de vakken waarbij burgerschapsvorming een plaats heeft is Maatschappijleer. Maar juist dit vak staat, met name in het vmbo en het mbo, onder druk.
Op het vmbo wordt in toenemende mate nadruk gelegd op de zogenaamde ‘kernvakken' waardoor vormende vakken als Maatschappijleer naar de marge verschuiven. Tijdens de studiedag voor leraren in opleiding aan de Hogeschool van Amsterdam (HVA) op 19 maart 2012 geven verschillende sprekers, waaronder Tweede Kamerleden Arie Slob en Jasper van Dijk, hun visie op deze ontwikkelingen.
Sinds de invoering van burgerschapscompetenties in het mbo in 2007 bestaan er geen harde eindtermen meer voor het vak Maatschappijleer. Dat betekent dat leerlingen geen prestaties meer hoeven te leveren: een inspanning is voldoende. Juist bij de leerlingen die goed en veelzijdig burgerschapsonderwijs kunnen gebruiken, wordt het vak maatschappijleer dus gemarginaliseerd.
Op 19 maart, tijdens de studiedag voor leraren in opleiding (LiO's) aan de Hogeschool van Amsterdam, praten LiO's, leraren en lerarenopleiders over het belang van hun vak en de status daarvan. Tevens zullen de Tweede Kamerleden én oud-maatschappijleerdocenten Arie Slob (ChristenUnie) en Jasper van Dijk (SP) hun visie geven op dit belangrijke vak.
© Nationale Onderwijsgids/ Martijn van Noppen