Kinderen ontwikkelen zich beter, naarmate de educatieve kwaliteit op de peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf hoger is. Dat concludeert pedagoge Pauline Slot van de universiteit van Utrecht na onderzoek onder 850 peuters van 2 en 3 jaar. Op locaties waar de educatieve en emotionele begeleiding goed is, zijn peuters beter in staat om zich te concentreren en is hun woordenschat groter, ontdekte Slot. Het onderzoek van de pedagoge valt onder het grootschalige Pre-COOL onderzoek naar vroeg- voorschoolse educatie (vve). Dit meldt Kinderopvangtotaal.
Woordenschat en concentratie zijn belangrijke vaardigheden om te kunnen leren. Daarom onderzocht Slot specifiek deze vaardigheden bij peuters verspreid over 185 groepen. Slot ontdekte een duidelijk verband tussen de educatieve kwaliteit van een locatie en de mate waarin kinderen hun aandacht gericht konden inzetten. De emotionele kwaliteit van een groep had juist meer invloed op de vocabulaire van kinderen.
Uit eerder onderzoek van het Kohnstamm Instituut blijkt dat de emotionele begeleiding in de kinderopvang gemiddeld goed is. Pedagogisch medewerkers zijn goed in staat zich in te leven in kinderen en signalen op te vangen. De educatieve kwaliteit moet in veel gevallen echter beter, concludeerde het instituut. Het onderzoek van Slot liet een zelfde uitkomst zien.
Volgens Slot worden peuters nog te weinig gestimuleerd om nieuwe woorden te leren, doelen te stellen, plannen te maken en door te zetten; allemaal vaardigheden die volgens de pedagoge belangrijk zijn voor de cognitieve ontwikkeling van kinderen. Pedagogisch medewerkers kunnen kinderen hierin begeleiden met activiteiten als voorlezen, puzzels maken, kringgesprekken voeren en fantasiespelletjes met de kinderen te doen. Ook een structurele bijscholing en het bespreken van de aanpak in teamverband komen volgens Slot de educatieve kwaliteit van de opvang ten goede.
Het onderzoek van Slot maakt deel uit van het grotere Pre-COOL onderzoek in opdracht van het ministerie van Onderwijs en het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek. Het doel van Pre-COOL is vaststellen in hoeverre vve een bijdrage levert aan de ontwikkeling van kinderen. Volgens Slot toont haar onderzoek aan dat dit effect aanwezig is.
© Nationale Onderwijsgids