De pedagogische kwaliteit in VVE-groepen is niet merkbaar anders dan die in de kinderopvang. In VVE-groepen zitten kinderen met taalproblemen. Om op tijd te constateren of een kind een taalachterstand of een taalstoornis heeft, is preventieve logopedie onmisbaar, aldus de NVLF, de beroepsvereniging van logopedisten. Minimaal 5 tot 15 procent van alle peuters en kleuters kampt namelijk met taal- en/of spraakproblemen. Dit meldt Vakblad Vroeg.
Vooral bij meertalige kinderen komen taalachterstanden in het Nederlands op jonge leeftijd vaker voor. VVE-groepen hebben tot doel om taalachterstanden weg te werken. De kinderen in deze groepen hebben dus problemen met taal. Logopedisten zijn deskundig in het maken van onderscheid tussen spraaktaalachterstanden en spraaktaalstoornissen. Het is dan ook onmisbaar, aldus de NVLF, dat zij preventieve logopedische spreekuren uit blijven voeren. Zaak is om tijdig vast te stellen of een kind een taalachterstand of een taalstoornis heeft. Als spraaktaalstoornissen tijdig ontdekt worden, kan namelijk een aantal zaken worden voorkomen, zoals uitstroom naar het speciaal onderwijs en voortijdige schooluitval. Een van de meest voorkomende taalaandoeningen is een taalontwikkelingsstoornis.
Er is al een actieve samenwerking tussen logopedie en aanbieders van VVE-programma's. Zo is het programma Taal en VVE ontwikkeld door St. Advies- en BegeleidingsCentrum. Dit programma duurt zes maanden en bevat onder andere observatie op de groep van de pedagogisch medewerkers en individuele coaching. Hierdoor bieden pedagogisch medewerkers bewuster taal aan, waardoor zij beter aansluiten op het taalniveau van individuele kinderen.
© Nationale Onderwijsgids