Kleuters worden slimmer wanneer ze in twee verschillende talen onderwijs krijgen. Dat zegt een onderzoekster van de Universiteit van Gent. In haar proefschrift stelt promovenda Evy Woumans dat tweetalig onderwijs de hersenen van kleuters zodanig traint dat zij beter scoren op IQ-tests en meer inzicht krijgen in complexe situaties. Dit meldt de Standaard.
De Belgische onderzoekster volgde 54 kleuters op een Waalse school. De helft van de kinderen kreeg zogenoemd immersieonderwijs; de helft van de vakken worden in een andere taal gegeven dan hun moedertaal. De andere helft van de kinderen volgde eentalig onderwijs. Volgens Woumans scoorden de tweetalige kleuters gemiddeld 72 procent op IQ-tests terwijl de groep die eentalig onderwijs kreeg op 50 procent bleef steken.
“Kleuters in het tweetalig onderwijs worden slimmer”, concludeert Woumans. “Ze scoren niet alleen beter op een gestandaardiseerde IQ-test, maar ontwikkelen ook cognitieve vaardigheden waardoor ze meer inzicht in complexe structuren krijgen”. Het maakt volgens Woumans daarbij niet uit of thuis ook in meer talen gesproken wordt. “De ouders van de kleuters spraken thuis enkel Frans. Afwisselen van talen in het onderwijs is dus voldoende om kinderen slimmer te maken.”
In het Franstalige deel van België wint immersieonderwijs aan populariteit. Er zijn nu ongeveer driehonderd scholen die de helft van de vakken in het Frans en de andere helft in het Nederlands aanbieden.
© Nationale Onderwijsgids