Normal_internationaal_kinderen_buitenland_allochtoon_2

Kinderen die opgroeien in een meertalige omgeving blijken betere communicatieve vaardigheden te hebben dan kinderen die maar één taal om zich heen horen. De meertalige kinderen zouden zich beter in een ander kunnen verplaatsen, beweren onderzoekers van de Universiteit van Chicago. Dat meldt Kennislink.

Het is in Europa steeds normaler dat kinderen meertalig opgevoed worden. Uit onderzoek blijkt dat de effecten van meertaligheid op de ontwikkeling veelal positief zijn. Zo zouden de kinderen die meerdere talen horen over goede taalvaardigheden beschikken in beide talen en zouden ze allerlei cognitieve voordelen hebben boven eentalige kinderen. Uit het onderzoek van de Amerikaanse psycholoog Samantha Fan blijkt nu dat kinderen die meerdere talen in de omgeving horen ook beter communiceren.

Aan het onderzoek deden 72 Amerikaanse kinderen in de leeftijd van vier tot zes jaar mee. De kinderen waren verdeeld over drie groepen: eentalig, tweetalig en een groep kinderen die regelmatig blootgesteld werd aan een andere taal dan het Amerikaans-Engels, maar niet zodanig dat ze die andere taal ook konden spreken en/of verstaan. Het onderzoek draaide om de sociale communicatietaak waarin proefpersonen moesten samenwerken met een onderzoeksassistent. Tijdens het onderzoek was het voor de kinderen noodzakelijk om zich te verplaatsen in het perspectief van de assistent.

Van de eentalige kinderen voerde 50 procent de opdracht goed uit. Bij de tweetaligen was dit 77 procent. De kinderen uit een meertalige omgeving scoorden vergelijkbaar met 76 procent. Factoren als opleiding en inkomen van ouders bleken niet van invloed op hoe de kinderen scoorden. Uit het onderzoek blijkt dat kinderen die opgroeien met meerdere talen om zich heen zich makkelijker kunnen verplaatsen in het perspectief van een ander. Volgens de onderzoekers komt dit doordat kinderen uit een meertalige omgeving het besef hebben dat er mensen zijn met een andere moedertaal. Doordat ze rekening houden met het perspectief van de ander zouden ze beter communiceren.

© Nationale Onderwijsgids